Het filmpje, een zogeheten viral die internetters elkaar doorsturen, heeft ruim drieduizend bezoekers in drie weken getrokken en vijf serieuze kandidaten opgeleverd voor het IT-bedrijf. Het aantal bezoekers van de Human Inference-vacaturepagina was tijdens de actieperiode ruim acht keer zo hoog als normaal in eenzelfde periode, meldt ReclameWeek.De kosten voor de virale actie waren gelijk aan wat een recruiter normaal gesproken krijgt voor het aanleveren van één kandidaat. Volgens ceo Hugo Verwijs van Human Inference neemt hij echter niet definitief afscheid van recruiters en vacaturesites. Human Inference, Europees marktleider op het gebied van datakwaliteitsoplossingen, zet als eerste in Nederland een virale documentaire in bij zijn zoektocht naar it-talent. In de viral wordt aan de hand van een sollicitatiegesprek met de Amsterdamse kunstenaar/rapper Berry Rijkers, die samen met zijn manager Han Santé de Hummer wil democratiseren, uiteengezet wat het bedrijf doet. Hugo Verwijs speelt zichzelf. Inmiddels zijn ook een Duitse en een Engelse versie uitgebracht. Berry Rijkers bracht in 2006 de single ‘Zonder Hummer ben je niets’ uit, lanceerde op tv-zender TMF ‘Mijnhummer, The Game’ en zou een serie krijgen op VPRO-televisie. Zie: www.hummervandezaak.nl