De totale bruto mediabestedingen namen af van 14,19 procent naar 9,15 procent, blijkt uit cijfers van mediaresearchbureau Adfact. Vooral de merken Renault, Opel, Volkswagen en Daihatsu – in Q4 nog flink aanwezig met groene advertenties – hebben het in Q1 laten afweten op dit vlak. Bij Renault ligt de focus nu op diverse introductiecampagnes, Opel besteedt veel aan de Temptation-campagne en diverse introductiecampagnes, bij Volkswagen ligt de focus op de ‘Verrassend betaalbaar’ campagne en bij Daihatsu op de voorjaarsactie en de TV campagne van de Daihatsu Sirion. BMW, Citroen, Toyota en Honda blijven onverdroten doorgaan met het plaatsen aan groene advertenties. BMW heeft zijn bijna budget verdubbeld en besteedt nu liefst 96 procent aan groene advertenties, de nadruk ligt op het concept Efficiënt Dynamics. Citroen zet fors in op de ‘Green Deals’ campagne. Bij Toyota loopt de ‘Prius One World’-campagne en Honda timmert aan de weg met de ‘schoon en zuinig’ campagne. Een nieuwe ‘groene’ adverteerder is Mercedes-Benz met de campagne ‘Mercedes-Benz introduceert BlueTec. Schone diesel technologie’ in tijdschriften en op het internet. Binnen de totale groene mediabestedingen in de eerste drie maanden van 2008 – goed voor bijna zes miljoen euro – nemen Citroen, BMW en Toyota gezamenlijk ruim 77 procent voor hun rekening. 1. Citroen 1.914.000 (aandeel groen binnen Citroen: 62,23 procent) 2. BMW 1.478.000 (aandeel groen binnen BMW: 96,71 procent) 3. Toyota 1.198.000 (aandeel groen binnen Toyota: 20,69 procent) Bron: Adfact; bewerking: Aumacon