De belangrijkste was de Gouden Lamp in de categorie tv-commercials voor de film over de man die van alles zegt te kunnen met zijn Touareg maar dat niet doet om zijn auto niet vies te maken. VW’s bureau DDB Amsterdam en Czar.nl maakten de commercial. De ‘Terugroepactie’, over het eventueel defecte handschoenenkastje van de eerste Golf uit 1974, won twee lampen. In de subcategorie ‘Dagbladen’ een Gouden Lamp en in de categorie Actiemarketing een zilveren Lamp. Diezelfde recall-advertentie werd al eerder dit jaar met Dagbladgoud/Vakgoud bekroond. De nu al meest bekroonde reclame-uiting van 2008 is ook gemaakt door DDB Amsterdam. Een zilveren Lamp kreeg VW bovendien nog in de categorie Interactief, voor de muziekquiz ‘Volkswagen Drive In: Het geluid van 60 jaar Volkswagen’ (www.volkswagendrivein.nl). In die quiz moest je achttien liedjes uit de popgeschiedenis bij de Volkswagen-modellen plaatsen. Eerder deze maand won de door bureau Achtung! bedachte internetcampagne al goud bij de Spin Awards voor interactieve reclame. De autoreclame ‘rules’ dus bij de ADCN. Geen enkel ander merk wint zoveel prijzen, dit jaar. Andere winnaars zijn Goeiemoggel van KPN, Adidas en de nieuwe Hema-huisstijl. En er was nog meer winnende autoreclame. In de categorie Radiocommercials kreeg Renault Nederland een Zilveren Lamp voor het spotje ‘Eco2 Recycling’ (gemaakt door zijn reclamebureau Publicis samen met Studio De Keuken). We missen in de lijst nog een inzending: de dagbladadvertentie met een Witte Piet (een niet-Zwarte Piet dus) van Ford met als kop: ‘Gratis roetfilter op elke Ford’. Maar die won uiteindelijk niks. Op www.adcn.nl is de bekroonde reclame vreemd genoeg nog niet te zien. Maar wel binnenkort, zo belooft de reclamemakersclub.