Onderzoeksinstituut GfK bewijst in onderzoek dat er een verband is tussen kledingstijl en het favoriete automerk. De ‘klassieke’ man kiest bijvoorbeeld voor Opel. Dat is een vijftigplusser, met jeansmaat 40 en groter. Flinke buik dus. Hij koopt kleren van Gaastra en Gardeur. De ‘streetman’ droomt van Ferrari. Die heeft net als de moderne man jeansmaat 32 of minder. Maar hij is nog geen 29. Maar waarschijnlijk zal de Ferrari- dealer eerder een auto verkopen aan een vijftiger met embonpoint dan aan een magere slungel van 27. Het zijn wel heel erg open deuren natuurlijk. Klassiek, 50+ en Opel, duh. Dan heb je de categorie stoer, die draagt Pall Mall en Levi’s. Ongecompliceerd loopt in Mexx en Wrangler. College-stijl koopt een Peugeot.

Bijna de helft van alle mannenkleding wordt door vrouwen aangeschaft, blijkt uit het onderzoek naar herenmode door GfK Panel Services, en niet alleen met vaderdag. Het stond in het AD en in Het Parool. Silvia Lijffijt van GfK wijst er wel op dat de dames met name de goedkopere herenkledingstukken scoren. De duurdere stukken koopt de man zelf. Zoals ook die Audi.