Het spotje is zogenaamd het ‘eerste gerecyclede’ radiospotje omdat het gemaakt is van achter elkaar geplakte eerder gebruikte stukjes tekst. Zoals een Renault gemaakt is van etcetera. Op het jaarlijkse Zuid-Franse Cannes Lions Festival reiken reclamemakers elkaar de meest begeerde reclameprijzen uit, de Leeuwen genaamd. Het Renault-spotje is het enige Nederlandse dat op de shortlist staat. 

 

In de categorie Press doen Nederlandse inzenders het beter. Pon’s Automobilehandel staat zelfs met drie inzendingen op de shortlist. De drie advertenties, alle gemaakt door Pon’s vaste bureau DDB Amsterdam, zijn ‘Terugroepactie’, ‘Alpe D’Huez’ en ‘19,901,557ste Golf’. De ‘Terugroepactie’, over het misschien defecte handschoenenkastje van de eerste Golf uit 1974, won in april al twee ADCN-Lampen en eerder dit jaar de dagbladprijs Dagbladgoud/Vakgoud.

‘Alpe D’Huez’ is de titel van een advertentie voor de Volkswagen Touran als Trekauto van het Jaar. De gelauwerde auto poseert trots bovenop de beruchte Franse col samen met zeven dikbuikige wielrenners van Cafetaria Van Vliet.De ‘19,901,557ste Golf’ past in een serie die Golf-bezitters eert nu er 25 miljoen stuks van VW’s bestseller zijn verkocht.

 

En dan is er nog de borstkankeradvertentie van Mercedes-Benz. Die is gemaakt door Joris van Elk en Jan van den Bergh bij reclamebureau FHV BBDO voor het Pink Ribbon Magazine dat Sanoma Uitgevers elk jaar maakt om fondsen voor borstkankeronderzoek te werven. Je ziet zo’n typische testdummy met haar handen om haar eigen rechterborst. De kop luidt: ‘Helaas kunnen niet alles voor u testen.’

Daaronder in kleine lettertjes: ‘Controleer 1 keer per maand uw borsten op borstkanker. Voor uw eigen veiligheid.’ Mercedes-Benz is in 2006 een samenwerking gestart met de Dutch Fashion Foundation met als doel om meer vrouwen aan te spreken. Daarom adverteert het merk ook in Pink Ribbon Magazine. Niet met een model maar met een statement over veiligheid en testen. Bij Mercedes Nederland is reclamechef Peter Zijlstra verantwoordelijk voor de uiting.

 

De winnaars – Leeuw of niet en dan nog goud of zilver of brons – worden woensdagavond 18 juni bekendgemaakt. Maar adverteerders en reclamemakers zijn doorgaans al dolgelukkig met een nominatie, die immers wereldwijd wordt gezien.

 

(gegevens deels via reclamevakblad Adformatie en het reclamemaandblad Creatie)