Pon Retail dominant in verkoop van Audi en Volkswagen

Met de definitieve overname van de vier Limburgse Wealer-bedrijven (plus de eerder al ingelijfde bedrijven van Autovroon/Kors en Autolichtstad) heeft Pon Retail nu een recordaandeel in de verkoop van de eigen merken Audi en Volkswagen.

Volgens berekeningen van de samenstellers van de DSN Dealerholding Top 50 vindt door deze jongste overname nu 28 procent van de nieuwe Audi’s en 24 procent van de nieuwe Volkswagens (incl. bedrijfswagens) een weg naar de eindgebruikers via een eigen Pon-dealerbedrijf. Andere importeurs die zich tevens met eigen dealerbedrijven in de retail van volumemerken mengen zijn aanzienlijk bescheidener. Zo verkocht Louwman Retail vorig jaar vijftien procent van alle nieuwe Toyota’s en was Kroymans Retail Group met zeventien procent het prominentst aanwezig in de retail van Saabs. De dealerbedrijven van AutoBinck deden ruim veertien procent van de Mazda-verkoop.

 

Door deze overname verstevigt Pon Retail haar tweede plaats in de verkooprangorde van dealerholdings in Nederland. De koppositie van Stern lijkt – ondanks het recentelijk afstoten van enkele kleinere dealerbedrijven – echter geen gevaar te lopen. Het beursgenoteerde bedrijf kondigde onlangs bij monde van voorman Van der Kwast aan dat men in 2010 haar marktaandeel in Nederland van de huidige 5,3 procent naar tien procent willen brengen. Pon Retail heeft na de recente overnames nu een marktaandeel in Nederland van 4,2 procent.  

Pon Retail dominant in verkoop van Audi en Volkswagen - Automobielmanagement.nl

Pon Retail dominant in verkoop van Audi en Volkswagen

Met de definitieve overname van de vier Limburgse Wealer-bedrijven (plus de eerder al ingelijfde bedrijven van Autovroon/Kors en Autolichtstad) heeft Pon Retail nu een recordaandeel in de verkoop van de eigen merken Audi en Volkswagen.

Volgens berekeningen van de samenstellers van de DSN Dealerholding Top 50 vindt door deze jongste overname nu 28 procent van de nieuwe Audi’s en 24 procent van de nieuwe Volkswagens (incl. bedrijfswagens) een weg naar de eindgebruikers via een eigen Pon-dealerbedrijf. Andere importeurs die zich tevens met eigen dealerbedrijven in de retail van volumemerken mengen zijn aanzienlijk bescheidener. Zo verkocht Louwman Retail vorig jaar vijftien procent van alle nieuwe Toyota’s en was Kroymans Retail Group met zeventien procent het prominentst aanwezig in de retail van Saabs. De dealerbedrijven van AutoBinck deden ruim veertien procent van de Mazda-verkoop.

 

Door deze overname verstevigt Pon Retail haar tweede plaats in de verkooprangorde van dealerholdings in Nederland. De koppositie van Stern lijkt – ondanks het recentelijk afstoten van enkele kleinere dealerbedrijven – echter geen gevaar te lopen. Het beursgenoteerde bedrijf kondigde onlangs bij monde van voorman Van der Kwast aan dat men in 2010 haar marktaandeel in Nederland van de huidige 5,3 procent naar tien procent willen brengen. Pon Retail heeft na de recente overnames nu een marktaandeel in Nederland van 4,2 procent.