Nederland droeg overigens niet bij aan deze toename, want bij ons daalde de afzet in de periode januari t/m juni van twintig sportwagens naar achttien exemplaren. Ferrari wist in het tweede kwartaal een rendement te halen van 20,5 procent. Met deze recordwaarde werd zelfs Porsche afgetroefd, want die zit volgens de laatste cijfers op een marge van negentien procent. De komende achttien maanden zal de afzet van Ferrari een flinke oppepper krijgen aangezien het merk een nieuw basismodel krijgt: de California. Analisten van de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley rekenen op een verkooptoename van 33 procent. Hebben zij het bij het juiste eind, dan zal de afzet van dit jaar (begroot op 6.800 auto’s) kunnen stijgen tot ruim negenduizend orders. Weet de California een verkoopaandeel van 45 procent te realiseren zonder dat de orders voor deze coupécabriolet ten koste gaan van de afzet van de andere modellen, dan kan Ferrari zelfs doorgroeien tot ruim tienduizend verkopen. De California beleeft zijn tentoonstellingsdebuut in oktober, op de autosalon van Parijs. De verkoop moet nog dit jaar starten.