Seybou Kindo, handelaar in tweedehands auto’s uit het West-Afrikaanse Niger, heeft alleen Toyota’s te koop. ‘Dat is gewoon het beste merk’, vertelt hij tegen dagblad De Pers. ‘Je betaalt er wat meer voor maar aan de kwaliteit valt niet te tippen.’ In de hoofdstad Niamey leunt Kindo tegen een rode Toyota Corolla. ‘De slechte wegen en het stoffige klimaat eisen veel van een auto. Met goedkope rommel sta je hier voortdurend stil.’

 

Voor andere Japanners zijn ook nog wel afnemers te vinden, maar het marktaandeel van de meeste Europese merken daalt in Afrika. In de zoektocht naar nieuwe snufjes en revolutionaire ontwerpen verloren de Europeanen degelijkheid uit het oog. Peugeot was in Afrika tot zo’n vijftien jaar geleden veruit het populairst. Niemand kon tippen aan de robuustheid van de modellen 404, 504 en 505, die nog steeds overal in Afrika rondrijden.

 

Hele volksstammen, ook Nederlanders, reden met een ouwe 504 of 505 naar Noord-Afrika om hem daar met winst te verkopen. Maar daarna zette het verval in. De nieuwere modellen zijn berucht om hun vele elektronische mankementen waar zelfs Europese monteurs over klagen. Een Europeaan laat zich bij aanschaf van een nieuwe auto verleiden door het mooie uiterlijk, een Afrikaan handelt nuchter. ‘Een Toyota is een betere aanschaf dan een Peugeot’, zegt taxichauffeur Ahmadou Musa. ‘Toyota’s gaan minder snel kapot en zijn zuiniger. Met de huidige hoge benzineprijzen is dat niet onbelangrijk.’

 

Afrikanen kopen zelden nieuwe auto’s. ‘We zouden wel gek zijn’, zegt monteur Maman Boubacar. ‘Een tweedehands exemplaar uit Europa is veel goedkoper. Zelfs auto’s van tien jaar oud zijn meestal nog in uitstekende staat.’ Repareren is in Afrika goedkoop, doordat het

arbeidsloon hooguit een paar euro per dag is. ‘Europeanen leven in een wegwerpcultuur’, zegt Boubacar. ‘Oude spullen schatten jullie niet op waarde.’ Boubacar is bij een garage aan de rand van Niamey bezig met het vervangen van de schokbrekers van een oude Toyota. De auto staat langs de weg in het zand, dat helemaal zwart is van de olie. De Toyota is talloze malen overgespoten. Op het zijscherm zit een deuk, waardoor de lak bladdert. Er zijn zeker vier verschillende kleuren te zien. Maar dat maakt niet uit. De motor loopt uitstekend, dat is het belangrijkst.

Dat Afrikanen merkvast zijn, heeft ook te maken met de gebrekkige beschikbaarheid van onderdelen. Voor een Toyota zijn in elke stad lagers, uitlaten en filters te krijgen. Maar onderdelen voor Saab of Volvo zijn vrijwel nergens te vinden. Verzending uit het buitenland is

mogelijk maar kost handen vol geld. ‘Een ander voordeel van Toyota is dat iedere monteur de auto kent’, zegt winkeleigenaar Yaou Belarabe. Bij andere merken weten ze vaak niet hoe ze de motor goed moeten afstellen. De Mercedes van de Nederlandse ambassadeur in Nigeria stond wekenlang stil omdat niemand de auto kon repareren.