In navolging van bijvoorbeeld ‘Het Salon’ van Brussel zouden bezoekers daar vrij toegang toe moeten krijgen. Volgens de RAI-organisatie wordt op die manier niet alleen de mogelijkheid geschapen om in te springen op de trend naar alternatieve vormen van woonwerk verkeer, maar krijgt de tweewielerwereld ook een uitstekende kans om zich aan een groot publiek te presenteren.

Merken die zowel auto’s als motoren leveren, zullen hun producten niet op één stand mogen tonen. Het is de bedoeling dat er een ‘gescheiden’ MotoRAI komt – al zal het evenement zeker niet die naam dragen. Het nieuws is zeker voor insiders opmerkelijk te noemen. In de afgelopen jaren zijn pogingen om de MotoRAI (zie foto) te laten herleven immers telkens mislukt. Vorig jaar leken de importeurs uiteindelijk toch aan te schuiven bij de zeer succesrijke concurrerende motorbeurs in Utrecht. Die trekt enorme bezoekersaantallen. Probleem voor de importeurs is echter dat het leeuwendeel van de show bestaat uit stunt(uitver)kopen.

Vooral kleinere motormerken zullen gezien de kleine aantallen moeite hebben om de kosten van twee tentoonstellingen te dragen. Tot nu toe was dat struikelblok nummer een voor de MotoRAI revival. Mede daarom is het de bedoeling per merk een klein vloeroppervlak ter beschikking te stellen, zo rond de tweehonderd vierkante meter. In een eerste reactie melden diverse motormerken ons dat het kostenprobleem inderdaad speelt, maar dat ze de RAI wél als een veel beter platform zien om hun nieuwe modelgeneratie te presenteren.

Er zijn binnen de importeurswereld al twee overlegronden over het nieuwe parallelevenement gehouden – kennelijk met positief resultaat – en binnen enkele weken wordt de definitieve beslissing verwacht.