Tot voor kort was volgens Milieudefensie vrijwel alle autoreclame in strijd met Europese regels uit 1999, die in 2000 in Nederlandse wetgeving werden omgezet. De milieuorganisatie schreef importeurs van onder meer Ford, Volkswagen en Mitsubishi om te benadrukken dat de regels moeten worden nageleefd, maar in tegenstelling tot Ford en Volkswagen geeft Mitsubishi daaraan geen gehoor.
Milieudefensie wijst erop dat bij iedere advertentie voor auto’s duidelijk het brandstofverbruik vermeld moet staan en hoeveel koolstofdioxide een auto uitstoot. De Nederlandse importeurs van Volkswagen en Ford zouden na enige aarzeling al hebben aangegeven het beter te gaan doen. Anderen gaven direct aan de regels te gaan volgen. Mitsubishi zei de regels te zullen opvolgen maar liet volgens Milieudefensie kort daarna in een voorlopige versie van een nieuwe advertentie zien zich daar toch niet aan te houden.
Campagneleider Meta Meijer is niet te spreken over de weigerachtige houding van het Japanse automerk. "Mitsubishi voert de leus: ‘Proud to be different’, maar voor de wet is iedereen gelijk. Volkswagen en Ford zijn al overstag gegaan. Als Mitsubishi niet wil, helpt de rechter wel een handje." Het kort geding tegen Mitsubishi Motor Sales Nederland vindt op 9 januari plaats bij de rechtbank in Haarlem.
Mitsubishi liet dinsdagmiddag weten zich nog te beraden op een reactie.
(Bron: Novum via Elsevier)

 

Zie ook: Natuur en Milieu noemt CO2-regels EU tandenloze tijger