De slooppremies worden momenteel in vele EU-landen ingevoerd met een tweeledig doel. De primaire doelstelling is om een extra bijdrage te leveren aan de bescherming van het milieu (schonere auto’s voor minder schone). Het tweede doel is de internationale autobranche, fabrikanten en dealers, te ondersteunen in het huidige slechte economische klimaat. Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk, Spanje en Portugal hebben de sloopregeling al ingevoerd, en met succes. In Duitsland werden de eerste tien dagen zo’n 17,5 duizend aanvragen genoteerd voor de premie en zijn de kleinere auto’s inmiddels niet meer aan te slepen. In Nederland overlegt milieuminister Jacqueline Cramer met de autobranche over een eventuele schrootpremie maar de uitkomst laat op zich wachten en de uitkomst is onbekend. Chevrolet-dealer Roveco uit Hoogvliet wil niet langer wachten en voert op eigen initiatief en op eigen kosten de sloopregeling in. Met ingang van 1 maart wordt op iedere nieuw verkochte Chevrolet een slooppremie gegeven van minimaal vijftienhonderd euro tot maximaal drieduizend euro.
In navolging van ons omringende landen introduceert dealer Roveco op eigen initiatief de slooppremie op oudere auto’s. Pieter Troost, directeur van Chevrolet-dealer Roveco uit Hoogvliet. "Het bevreemdt mij dat er in de groene hoek in Den Haag zo weinig met de slooppremie gebeurt." De Europese Commissie spoort momenteel alle lidstaten aan om zowel het milieu als de auto-industrie te helpen via premies. Onder de slagzin ‘slooppremie nu ook in Nederland’ neemt Roveco naar eigen zeggen ‘een voorschot op de politieke besluitvorming in Den Haag’ en heeft zijn eigen sloopregeling in het leven geroepen die nagenoeg identiek is aan de voorzieningen die door verschillende Europese regeringen zijn getroffen. Voor een Matiz bedraagt de premie vijftienhonderd euro, voor de Nubira en Aveo loopt de premie op tot twee mille. De Epica en Captiva tenslotte zijn goed voor een premie van drieduizend euro.
Brancheorganisaties Bovag en RAI hebben een plan voor Nederland bijna klaar en binnenkort ronden ze hun onderzoek naar de haalbaarheid van een sloopregeling af. Inmiddels wordt in steeds meer landen gekozen voor een sloopregeling maar Nederland blijft vooralsnog achter. "Binnen weken weten we hoe een Nederlandse sloopregeling eruit zou kunnen zien", aldus directeur Koos Burgman van Bovag.
Chevrolet Nederland volgt het initiatief van Roveco met belangstelling. Ronald Dubbelman, Directeur Verkoop & Marketing van de Nederlandse importeur: "Chevrolet is een merk dat in het verleden opvallende en afwijkende acties voerde en voor de toekomst zullen wij ook vernieuwende activiteiten ontplooien op het gebied van marketing en verkoop. Dit initiatief van dealer Roveco past in de marktbenadering van Chevrolet en wij juichen individuele dealeracties toe."