Onder de noemer Showroom van de Toekomst worden diverse softwareproducten voor digitale showroommiddelen gepresenteerd. Een ervan is de AutoConfigurator, een database die alle leverbare auto’s online aanbiedt, rekening houdend met  beschikbaarheid en opties. Een groot voordeel is dat de informatie 24/7 up-to-date is door een koppeling aan een internationale database. Een ander voorbeeld is Auto360 HD, waarmee de dealer de auto in minder dan twee minuten driedimensionaal op het internet zet. Nog een primeur is volgens Autosoft de virtuele en interactieve showroomruit. Op de ruit wordt de complete voorraad van de dealer gepresenteerd. Bezoekers kunnen door alle beschikbare voorraadmodellen heen  ‘bladeren’.

"In de toekomst zal de nadruk in de showroom veel meer op de virtuele presentatie", licht directeur Wouter Koenderink van Autosoft toe. "Brochures en folders zullen verleden tijd zijn. Dealers hoeven ook geen grote showroom meer te hebben om alle uitvoeringen tentoon te stellen, want alles wordt professioneel op virtuele wijze gepresenteerd."

In de ‘Showroom van de toekomst’ zijn ‘touchscreen’ beeldschermen aanwezig waarbij klanten zelf achter het bedieningspaneel plaats kunnen nemen om zo de auto van hun wensen samen te stellen. De systemen zijn ook inzetbaar voor gebruikte auto’s. Nog voor de dealer de auto in voorraad heeft, kan hij deze online presenteren. Daardoor kan de koper beslissen zonder de auto in het echt te hebben gezien. "De uiteindelijke omloopsnelheid van de voorraad van een dealer zal daardoor aanzienlijk worden verhoogd."

Op de AutoRAI is Autosoft te vinden op standnummer 01.004 (hoek hoofdingang Europahal). De AutoRAI vindt plaats van 1 t/m 11 april.