De importeur sleepte twee Lampen in de wacht. En zusje Pon Mobiel won er eentje voor Skoda. De prijzen werden uitgereikt in het Concertgebouw in Amsterdam. Bekroond bij dit evenement wordt opmerkelijke, vernieuwende en creatieve reclame, ofwel: goede reclame-ideeën.

Een Zilveren Lamp ging naar de tv-commercial ‘Extra stuk’, de service achterop elke Volkswagen. De hilarische film met de overtuigende VW-verkoper is gemaakt door VW’s vaste reclamebureau DDB Amsterdam. Ook zo’n Zilveren Lamp in dezelfde categorie was er voor de commercial over de Volkswagen Passat met slagzin Voor wie altijd al een Volkswagen wilde hebben (‘Veilige keuze. Park Distance Control. Ik vind die piepjes altijd zo hard. Beetje klein stuur of nie?’). Ook DDB.

In de categorie Interactief won Skoda Zilver met een campagne voor de Superb, bedacht door Skoda’s vaste bureau Selmore en uitgevoerd door het interactievereclamebureau Achtung!. Eén ander automerk slechts kon tegen het Pon-geweld op: Citroën Nederland met een deelbekroning Geluid voor ‘Berlingo Trio’, gemaakt door bureau Euro RSCG.

In totaal werden 34 Lampen uitgereikt en een veelvoud aan vermeldingen. Daaruit blijkt volgens de ADCN-juryleden dat van een creatieve crisis geen sprake is. De meest creatieve adverteerders naast Pon waren in 2008 Heineken, Bavaria, documentairefestival IDFA.

Op www.adcn.nl is de bekroonde reclame te zien.