Online marketingblad Marketingfacts.nl wijdt een flink stuk aan de campagne. Ze spreken zelfs van ‘Future advertising?’. Op Twitter heeft Volvo met zijn XC60-account al bijna vijftienhonderd followers, volgers dus die zich abonneren op updates.
Volvo zette vorige week woensdag bovendien een banner op YouTube. Dat is op zich niet bijzonder maar Volvo kreeg het voor elkaar van de banner een microsite te maken. Op deze microsite, die in zijn geheel op YouTube heeft gedraaid, kon je een introductievideo met een live Twitterfeed bekijken. Deze Twitterfeed gaf alle updates van @Volvoxc60 weer.

Bij een klik vergroot de advertentie naar 950 x 250 pixels en krijg je meer video’s, foto’s en een 360 graden view van de auto voorgeschoteld. Daarnaast was er ook een game te spelen die de veiligheid van de Volvo benadrukt. Al deze features werken dus binnen de advertentie en niet, zoals in bij veel banners gebeurt, in een apart scherm.De campagne liep één dag op YouTube.
Marketingfacts vindt het bijzonder innovatief. ‘Volvo knoopt met deze campagne meerdere vormen van social media aan elkaar en gaat op een hele andere manier de interactie aan met de (mogelijke) klant.’ Op andere blogs die erover berichten wordt geschat dat de campagne zo’n vijfhonderdduizend dollar heeft gekost. Een duur geintje, zegt Marketingfacts, maar de pr-waarde is waarschijnlijk ‘onbetaalbaar’.

‘Kan een advertentie een plek zijn waar klanten door middel van een Twitterfeed over het product praten? Tegenwoordig vertrouw je toch meer op een andere klant dan op een commerciële jongen’, vat Marketingfacts de trend samen.