In de commercial verstrekt Daihatsu volgens de commissie onjuiste informatie. Hierdoor kan de gemiddelde consument ertoe worden gebracht een transactie te doen die hij anders niet had gedaan. Volgens de commissie is de Cuore NIET de zuinigste benzine auto ter wereld en NIET milieuvriendelijk. Bovendien waren Daihatsu-dealers, in tegenstelling tot wat de importeur suggereerde, in  2008 NIET al jaren op rij gekozen tot de beste van ons land. Overigens zijn de tot drie keer toe herhaalde hoofdletters in NIET afkomstig uit het persbericht van de commissie.

De gewraakte reclame wordt door de commissie in strijd geacht met de artikelen 2 en 3 van de Milieu Reclame Code (MRC). Die bepalen dat een consument niet mag worden misleid over milieuaspecten van het aangeprezen product. Een auto is, stelt de commissie, per definitie niet milieuvriendelijk. Om die reden mag de Daihatsu Cuore ook niet zo’n groen stempel krijgen.

Volgens Daihatsu Nederland gaat het om oude uitingen. Daihatsu’s pr-manager Frank van Gool zegt tegen het vakblad Adformatie dat het gaat om een serie brochures die nog maar bij enkele dealers ligt. "Al bij de eerste uitspraak van de Reclame Code Commissie hebben wij gezegd dat we onze communicatie zullen aanpassen en niet meer zo stellig beweren dat we de zuinigste zijn. We hebben erbij gezegd dat we de brochures die toen net waren gedrukt, niet zouden vernietigen." Volgens Van Gool is er maar één klager, die gericht op zoek is gegaan naar de resterende folders. Inmiddels heeft Daihatsu een nieuwe reclamecampagne gelanceerd.