Als consumenten zoeken op zoektermen als ‘auto’, ‘nieuwe auto’ of ‘auto kopen’ komen de officiële websites van de grote automerken niet voor in de organische Google-zoekresultaten. Dat blijkt uit onderzoek van Lipperhey, een online dienst die websites analyseert en beoordeelt op vindbaarheid en populariteit.

Bij de websiteanalyse op zoektermen als ‘stationwagon’, ‘hatchback’ of ‘sedan’ blijkt dat het grootste deel van de autofabrikanten ook deze voor de hand liggende zoektermen niet gebruikt voor zoekmachineoptimalisatie. Seat neemt de vijfde positie in de organische Google-zoekresultaten op het woord ‘stationwagon’.

Op basis van speciaal ontwikkelde software analyseert Lipperhey online en realtime een site op meer dan 180 punten en beoordeelt deze op ruim 35 onderwerpen. Voor dit onderzoek zijn 49 websites van autofabrikanten beoordeeld. Peugeot eindigde op de eerste plaats, Lotus op de laatste plaats (bron: Lipperhey (www.lipperhey.nl) en Tijdschrift voor Marketing Online).

Meer hierover in editie 10 van Automobiel Management.