Op deze manier wil men de site gebruiksvriendelijker maken en zouden verkoopcijfers van de aangeboden auto’s een extra impuls krijgen. De aanpassingen zijn het gevolg van uitgebreid onderzoek, zo beweert marktplaats. Diverse enquêtes gaven inzicht in de wensen van de gebruikers en verschillende ontwerpen zijn daarna getoetst tijdens een aantal gebruikerssessies. Daaruit bleek onder meer dat grotere foto’s van de aangeboden auto’s zorgen voor een snellere verkoop en betere verkoopresultaten in de vorm van gunstigere prijzen voor de verkopende partij. Dat wordt ook bevorderd door de nieuwe mogelijkheid om dankzij een pop-up functie eenvoudig alle foto’s op een advertentiepagina op een groot formaat te bekijken en er doorheen te bladeren.
De nieuwe versie biedt bovendien alle belangrijke informatie over de adverteerder in een duidelijk kader rechtsboven op de pagina. Bezoekers zien in één oogopslag waar de adverteerder gesitueerd is, hoe lang deze actief is op Marktplaats.nl en hoeveel advertenties hij totaal geplaatst heeft. Het uitbrengen van een bod, het tippen van een advertentie en het toevoegen aan de persoonlijke favorieten wordt nu een stuk makkelijker. "Gebruikers van Marktplaats.nl willen bij de koop en verkoop van auto’s in een oogopslag kunnen zien of de aanbieder betrouwbaar is en wat hen geboden wordt", legt Dick Gorris (channel manager automotive) uit. "Dat je op de eerste pagina direct meerdere foto’s ziet en meteen de gegevens van de aanbieder, gaat de verkoop van auto’s nog meer stimuleren. Met de nieuwe lay-out leveren we daaraan een belangrijke bijdrage. Bovendien is het nu mogelijk om elke advertentie perfect te printen en kan de consument deze steeds als tastbare checklist erbij pakken."
Marktplaats.nl, opgericht in 1999, was in Nederland een van de eerste websites die zich volledig richtte op rubrieksadvertenties. Sinds de oprichting is de onderneming uitgegroeid tot de populairste website op dit gebied in Nederland met een nog altijd groeiende klantenbasis van particulieren en bedrijven. Per dag worden er meer dan 250 duizend nieuwe advertenties op de website geplaatst, van kleding tot auto’s. De onderneming maakt sinds november 2004 onderdeel uit van eBay.