De gecalculeerde waarde van het merk Toyota als merk zakte met 8 procent naar dik 31 miljard dollar. Toyota werd voorbij gestreefd door snelle groeier Google (plus 25%). Op 1 t/m 6 staan wereldmerken Coca-Cola (al 9 jaar op 1), IBM, Microsoft, GE, Nokia en McDonald’s. Toyota is bovendien met Nokia (Fins) de enige niet-Amerikaanse firma in de top 10.

Mercedes valt net als in 2008 net buiten de top tien, op 12 (vorig jaar 11 en in 2007 nog 10). BMW volgt op 15 (was 13) en Honda stijgt van 20 naar 18. Maar het tweede Japanse automerk gaf aan merkwaarde wel 7 procent toe en is nu krap 18 miljard dollar waard, dus slechts iets meer dan de helft van Toyota.

Ford bleef staan op 49, Volkswagen zakte twee plaatsen naar 55, Audi klom twee plekken naar 65 en Hyundai zelfs drie naar 69. Porsche steeg ook 1 plaats, naar 74, Ferrari maar liefst vijf naar 88 waarmee de Italianen Lexus passeerden: dat zakte 6 plaatsen, van 90 naar 96.

Voor het eerst is de totale waarde van de 100 merken gedaald: met 4,6 procent, ofwel 55,47 miljard dollar.

Naast automerken verging het de grote banken het slechtst, terwijl voedselfabrikanten hun merkwaarde zagen toenemen vooral omdat mensen door de kredietcrisis vaker thuis eten. De Zwitserse bank UBS maakte de grootste val en zakte van plaats 41 naar 72, daarbij 50 procent aan merkwaarde inboetend.

bron: Interbrand en Adformatie

De complete lijst van 100 staat hier.