Dat blijkt uit de laatste editie van de Eurib Top 100 van Onmisbare Merken. Eurib, oftewel European Institute for Brand Management, is een onafhankelijk kennisinstituut voor marketeers en bracht eind november zijn tweede Onmisbare Merken Top 100 uit. Op twee staat Opel met 18 procent (2008: 26 procent) en direct daarna Volvo, dat door 17 procent (2008: 25 procent) van de Nederlanders als onmisbaar wordt beschouwd. Automerken in z’n algemeenheid zijn gedaald maar dat geldt voor de meeste consumentengoederen. Goedkopere merken zoals Aldi, Lidl en Hornbach zijn zonder uitzondering in onmisbaarheidscore gestegen. Mogelijk profiteren deze merken van de kredietcrisis, meent Eurib.

De topdrie van automerken is onveranderd. Maar Ferrari stijgt van 6 naar 4 en Mercedes duikelt van een 5 naar 16. Toyota is nieuw in de toptien met 14 procent, wat toe te schrijven is aan de hybride modellen. Ford is ook nieuw in de toptien. Renault klimt van 10 naar 5. Datsun (nu Nissan) is hekkensluiter van de Top 46 van automerken. Lada en Lancia en Dacia staan gelijk op de een na laatste plaats. Donkervoort daalde slechts licht, van 9  naar 8 procent en scoort daarmee even goed als Maserati maar niet zo goed als collega-Hollands fabrikaat Spyker (12%). Saab, op het punt van verdwijnen, scoort 9 procent, evenveel als Alfa Romeo. Rover (ook een failliet merk) doet nog een redelijke 5 procent net zoveel als Kia, Mitsubishi, Chrysler, Daihatsu en Hummer. Skoda blijft steken op 4 procent, haast op Dacia-niveau.

De score van automerken valt in het niet bij de echt onmisbare merken. De topdrie bestaat uit Hema met een onmisbaarheidscore van 77 procent, Kruidvat (68) en Blokker (68 procent). Ook buitenlanders als Ikea en Google staan in de toptien van meest onmisbare merken. In de tophonderd komen geen automerken voor. Om daarin te komen moet je minstens 35 procent scoren, zoals Veilig Verkeer Nederland. Wel is er de ANWB (25) en de Wegenwacht (33). De onmisbaarheidscore is het percentage van de respondenten dat bij een merk aangeeft het jammer te vinden als dit het komend jaar uit de markt genomen zou worden. Hoe hoger het percentage, des te meer een merk als onmisbaar wordt ervaren.

 

Top 10 meest onmisbare automerken in 2009

1Volkswagen  21%

2 Opel  18%

3 Volvo  17%

4 Ferrari  15%

5 Renault 15%

6 BMW 14%

7 Ford  14%

8 Toyota 14%

9 Audi 14%

10 Porsche 14%

 

Top 5 meest misbare automerken 2009

1 Datsun  1%

2 Lancia  3%

3 Lada 3%

4 Dacia 4%

5 Smart 4%