Nu worden klanten of geïnteresseerden vanuit de Infiniti-showroom naar het Autosalon in Brussel vervoerd in een Infiniti, met een naakte dame op de bank. Bij aankomst doet de dame de deur open en dat was het dan. ‘Ze mag niet mee naar binnen’, zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van het Autosalon in De Standaard. ‘Dat is tegen de regels. Aangezien het bedrijf geen stand heeft, moet de vrouw zich kleden zoals alle andere bezoekers: met respect voor de zeden. Een andere bezoeker moet ook niet naakt op het salon rondwandelen. En de dames die nu bij de auto’s staan, tonen hun blote borsten en blote kont trouwens ook niet.’

Wat de meerwaarde is van een gebodypainte dame die bezoekers in de auto vergezelt? ‘Ik ken niet veel van auto’s en ik heb niet eens mijn rijbewijs’, zegt Helga Horemans (40), de gebodypainte dame van dienst. ‘Ik ben een mannenlokker. Als ik de aandacht van de mannen aan de ingang van het salon trek, kijken ze automatisch naar de auto.’  De Standaard geeft haar gelijk. Ze valt op. ‘Jammer dat ge er enkel moogt naar kijken en niet aankomen’, zegt Jan Coudenberg (80), die met zijn vrouw Simonne (67) een ritje mocht maken. ‘Geef mij maar die dame’, grijnst autosalonbezoeker Albert Moustier (52). ‘Ik kan die auto toch niet betalen.’

Volgens Fons Van Dyck, marketingspecialist van think. BBDO, is het een goeie strategie om naambekendheid te krijgen. ‘Dat heet ambush marketing. Een graantje meepikken op de rug van een evenement dat veel aandacht trekt. Op het WK 2002 slaagde Nike erin vlaggetjes uit te delen aan de ingang van het stadion, wat vele toeschouwers deed denken dat Nike de officiële sponsor was.’ Maar is een naakte dame niet wat te plat voor een luxemerk? Merkenspecialist Thierry Cattoir vindt het geen goed idee. ‘Als je op een rijkere doelgroep mikt, moet je geduldig aan je merk bouwen. Subtiel zelfs. Zoals golftoernooien of kunstevenementen sponsoren. Deze aanpak is nogal plomp en direct.’ Ook Nicolas De Bauw van het reclamebureau Famous heeft zijn bedenkingen. ‘De aandacht is getrokken, wat niet makkelijk is. Chapeau dus. Maar hoe zal men zich het merk nog herinneren over zes maanden? Echt klassevol is een gebodypainte dame niet.’