Volvo staat voor veiligheid. Dat kun je de mensen vertellen maar ook betekenis geven. Marketingstrateeg/adviseur Ingmar de Lange van Mountview vindt de fietshelm een erg goed voorbeeld van betekenisvolle marketing, op zijn weblog Frislicht. ‘Volvo doet dit door een speciale helm te laten ontwikkelen voor kinderen achterop de fiets. Dus als je kleintje niet in de veilige auto zit, maar wel van A naar B moet, dan komt Volvo alsnog haar belofte na.’

Volvo zelf zegt: ‘Er is meer in het leven dan een Volvo. Zoals iets voorstellen aan een wereld die het volkomen overbodig vindt. Maar eigenlijk niet zonder kan. Daarom introduceren wij voor ieder kind dat niet in een Volvo zit de Volvo onder de kinderfietshelmen.’ Een brand-utility zoals deze zit op het grensvlak van promotie en product, dus verkoopt Volvo de POCito met subsidie voor 69,95 euro. Een soortgelijke helm van de Zweedse skihelmmaker POC kost normaal ruim het dubbele (als skihelm voor wintersporters maar deze POCito van Volvo is de fietserversie). ‘En uiteraard adverteert Volvo ermee, want als je iets van betekenis hebt, mag je dat best melden’, vindt De Lange.