Volvo subsidieert fietshelmen voor kinderen

Met marketing een nuttige dienst aanbieden, is meestal lastig. Maar hoe simpel het kan bewijst Volvo met zijn POCito kinderhelm.

Volvo staat voor veiligheid. Dat kun je de mensen vertellen maar ook betekenis geven. Marketingstrateeg/adviseur Ingmar de Lange van Mountview vindt de fietshelm een erg goed voorbeeld van betekenisvolle marketing, op zijn weblog Frislicht. ‘Volvo doet dit door een speciale helm te laten ontwikkelen voor kinderen achterop de fiets. Dus als je kleintje niet in de veilige auto zit, maar wel van A naar B moet, dan komt Volvo alsnog haar belofte na.’

Volvo zelf zegt: ‘Er is meer in het leven dan een Volvo. Zoals iets voorstellen aan een wereld die het volkomen overbodig vindt. Maar eigenlijk niet zonder kan. Daarom introduceren wij voor ieder kind dat niet in een Volvo zit de Volvo onder de kinderfietshelmen.’ Een brand-utility zoals deze zit op het grensvlak van promotie en product, dus verkoopt Volvo de POCito met subsidie voor 69,95 euro. Een soortgelijke helm van de Zweedse skihelmmaker POC kost normaal ruim het dubbele (als skihelm voor wintersporters maar deze POCito van Volvo is de fietserversie). ‘En uiteraard adverteert Volvo ermee, want als je iets van betekenis hebt, mag je dat best melden’, vindt De Lange.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Het is heel edelmoedig dat Volvo zich inzet voor het gebruik van fietshelmen. Het probleem is echter dat dragen van een fietshelm volgens bijna alle onderzoeken geen enkel positief effect heeft voor de veiligheid van de fietser. Eerder negatief.(!!) Tientallen internationale onderzoeken van betrouwbare instituten melden eerder méér letsel, ernstiger verwondingen en bovendien een sterke daling van het fietsgebruik. In Australië daalde het fietsgebruik na invoering van de helmplicht voor wielrijders met bijna 40%! Dát is pas onveilig, als er haast alleen maar auto’s op de weg overblijven! De helm draagt niet bij tot een gezondheidswinst, de enige die er wel bij vaart is de helmenfabriek (zie referentielijst op enfb.nl). Dus Volvo, draag gerust een helm in de auto (daar blijkt het risico van hoofdletsel gemiddeld nl. nét zo groot als op de fiets!) en laat de fietser lekker trappen zonder een po op het hoofd!

Geplaatst door: J.W. Jansen op

waar kan ik die onderzoeken vinden?

mvg

Geplaatst door: kessel op
Volvo subsidieert fietshelmen voor kinderen - Automobielmanagement.nl

Volvo subsidieert fietshelmen voor kinderen

Met marketing een nuttige dienst aanbieden, is meestal lastig. Maar hoe simpel het kan bewijst Volvo met zijn POCito kinderhelm.

Volvo staat voor veiligheid. Dat kun je de mensen vertellen maar ook betekenis geven. Marketingstrateeg/adviseur Ingmar de Lange van Mountview vindt de fietshelm een erg goed voorbeeld van betekenisvolle marketing, op zijn weblog Frislicht. ‘Volvo doet dit door een speciale helm te laten ontwikkelen voor kinderen achterop de fiets. Dus als je kleintje niet in de veilige auto zit, maar wel van A naar B moet, dan komt Volvo alsnog haar belofte na.’

Volvo zelf zegt: ‘Er is meer in het leven dan een Volvo. Zoals iets voorstellen aan een wereld die het volkomen overbodig vindt. Maar eigenlijk niet zonder kan. Daarom introduceren wij voor ieder kind dat niet in een Volvo zit de Volvo onder de kinderfietshelmen.’ Een brand-utility zoals deze zit op het grensvlak van promotie en product, dus verkoopt Volvo de POCito met subsidie voor 69,95 euro. Een soortgelijke helm van de Zweedse skihelmmaker POC kost normaal ruim het dubbele (als skihelm voor wintersporters maar deze POCito van Volvo is de fietserversie). ‘En uiteraard adverteert Volvo ermee, want als je iets van betekenis hebt, mag je dat best melden’, vindt De Lange.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Het is heel edelmoedig dat Volvo zich inzet voor het gebruik van fietshelmen. Het probleem is echter dat dragen van een fietshelm volgens bijna alle onderzoeken geen enkel positief effect heeft voor de veiligheid van de fietser. Eerder negatief.(!!) Tientallen internationale onderzoeken van betrouwbare instituten melden eerder méér letsel, ernstiger verwondingen en bovendien een sterke daling van het fietsgebruik. In Australië daalde het fietsgebruik na invoering van de helmplicht voor wielrijders met bijna 40%! Dát is pas onveilig, als er haast alleen maar auto’s op de weg overblijven! De helm draagt niet bij tot een gezondheidswinst, de enige die er wel bij vaart is de helmenfabriek (zie referentielijst op enfb.nl). Dus Volvo, draag gerust een helm in de auto (daar blijkt het risico van hoofdletsel gemiddeld nl. nét zo groot als op de fiets!) en laat de fietser lekker trappen zonder een po op het hoofd!

Geplaatst door: J.W. Jansen op

waar kan ik die onderzoeken vinden?

mvg

Geplaatst door: kessel op