Het oude record van 6 minuut 58 stond op naam van de Ferrari 599XX. De Zonda R had voor de klus 11 seconden minder nodig nodig om het 20,8 kilometer lange traject af te leggen: 6 minuut 47. Achter het stuur zat Marc Basseng, een coureur die al vaker snelle tijden op de Nordschleife heeft neergezet. Hierbij moet wel aangetekend worden dat de Zonda R (net als de Ferrari 599XX) geen straatlegale auto is. De straatversie van de Zonda R is de Cinque, die in een oplage van slechts 5 stuks is gebouwd.

De Pagani Zonda R wordt aangedreven door een 6,0 liter V12 van Mercedes-Benz’ huistuner AMG die 750 pk en 710 Nm sterk is. Met zijn relatief geringe gewicht van 1.070 kg weet de Zonda R in slechts 2,7 seconden naar 100 km/u te accelereren. Topsnelheid bedraagt 350 km/h. Het lage gewicht dankt de Pagani onder meer aan monocoque die is opgetrokken uit koolstofvezel/titanium composietmateriaal. De pk:kg verhouding van de Zonda R komt uit op 701 pk per ton of 1,43 kilo per pk. Dat al deze exclusiviteit zijn prijs heeft, laat zich raden. Pagani vraagt 1.460.000 euro voor de Zonda R. Exclusief belastingen. Daarmee is het model ruim 10 procent duurder dan de Bugatti Veyron.