Het thema is ‘Saab daagt iedereen uit’, en de Nederlandse importeur Beherman/Saab doet die slogan eer aan. Het Financieele Dagblad (FD) verschijnt morgen met alleen maar Saab-advertenties. Dus geen enkele andere adverteerder staat er zaterdag in.

Het door Spijker overgenomen Saab wil het beschadigde merkimago herstellen, de Saab 9-5 positioneren in het premium segment en tenminste 2500 kwalitatieve leads genereren. Ineke van Klei, manager communicatie en PR bij Beherman/Saab: "De campagne vertelt dat het merk terug is van nooit weggeweest. De introductie van de 9-5 kon niet op een beter moment getimed worden."

Van Klei noemt de door reclamebureau Doorn en Roos ontwikkelde campagne ‘onconventioneel’ voor Saab-begrippen. "We gaan consumenten uitdagen om de 9-5 te testen. Dat doen we door de concurrentie met naam en toenaam te noemen. We willen daarmee bereiken dat de Saab 9-5 wordt gezien als een serieus alternatief. Het merk moet terug op het netvlies komen."

De uitwerking in print, op radio en internet resulteert erin dat BMW 5-rijders, Audi A6-rijders en Mercedes E-klasse-rijders worden aangesproken. Ook op de speciale Saab 9-5-website wordt de doelgroep persoonlijk benaderd. Je kan er bijvoorbeeld klikken op ‘Ik ben BMW rijder’, ‘Ik had ooit een Saab’, ‘Ik ben Mark Rutte’ of ‘Ik ben een FD-lezer’. Mark Rutte droomt van al zijn zestien ministers in zo’n grote nieuwe Saab – droomt Saab. De bedoeling is om de aandacht als uitdager te claimen, maar wel op een sympathieke ‘Saab-waardige’ manier.

Saab werkt voor de campagne intensief samen met de FD Mediagroep (print, radio en online). Daarnaast schakelt het NRC Handelsblad in en autogerelateerde internetsites. Van Klei: "De budgetten zijn niet sky high."

bron: Adformatie en Saab

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding