In totaal rijden 350 Skoda’s in de Tour mee. "De honderd auto’s bovenop de 250 van Skoda Auto worden geleverd door merkorganisaties van een aantal landen, waaronder Nederland. Wij als Nederlandse importorganisatie leveren 25 auto’s aan een aantal wielerploegen, Rabobank, Skill Shimano en Shimano Neutrale Service. Rabobank is daarvan met zeventien auto’s de grootste. Fietsen is in Nederland een sport die door het hele volk wordt gedragen, in alle lagen van de bevolking is fietsen populair. Bovendien heeft Rabobank een A-status. Sponsoring van wielrennen en van de Rabobankploeg in de Tour de France is dus goed voor ons imago en voor onze merkbekendheid. We meten dat continu, zowel de merkzichtbaarheid als de merkbekendheid. Tijdens de Tour stijgen beide enorm. Het is de investering meer dan waard", aldus woordvoerder Mirjam de Wilde van Pon Mobiel.

De auto’s van de wielerploegen zijn zilverkleurig en zijn in oranje overgespoten en daarna blauw bestickerd. Na afloop van het contract (na twee jaar van 75 duizend kilometer) worden de stickers verwijderd, de auto’s weer terug in zilver gespoten, de diverse apparatuur verwijderd en worden de auto’s te koop aangeboden als occasions. Volgens De Wilde zijn het goed onderhouden auto’s. "Alle gebreken worden meteen gerepareerd, inclusief alle schades. Het team wil representatief voor de dag komen en die auto’s mogen niet weigeren. Dus alles wordt direct gerepareerd." Er zou eigenlijk nooit iets aan de auto’s kapot gaan, zo meldt De Wilde, behalve dan schades. "Zolang ik erbij betrokken ben, heb ik niet meegemaakt dat er werkelijk iets kapot is gegaan. Maar schades heb je wel. Er wordt hard gereden en het is extreem druk en hectisch."

De twee Superbs die meerijden in het Rabobank-team zijn zwart. Ze zijn voor het eerst niet overgespoten maar volledig bestickerd. "Met de voorschrijdende technieken op stickergebied is meer en meer mogelijk. Het is een experiment. We kijken hoe het zich houdt."  

Skoda Auto rijdt achter de karavaan van de Tour aan met een fabrieksteam van monteurs. Bovendien verzoekt de fabrikant de merkorganisaties in de desbetreffende landen die de Tour aandoet in elke start- en finishplaats een dealer 24 uur per dag standby te hebben. "De kosten die de Nederlandse dealer daarvoor maakt, zijn door ons vergoed", aldus De Wilde.  

 

De Tour de France kent behalve de vier Club Members (CLC Banque, Vittel, Carrefour en Skoda) ook nog negen Official Partners waaronder Nike en Orange, twee Environmental partners, vijf Technical Partners waaronder Euromaster en Kleber en twee ‘institutionele’ partners van de overheid.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding