Carglass door het slijk op Twitter

Carglass wordt vandaag flink door het slijk gehaald op Twitter. Aanleiding: veel mensen zijn niet gecharmeerd van de erg frequent uitgezonden tv-reclame van de ruitenreparateur. Of is het een slimme pr-actie van Carglass zelf?

Enkele Twitteraars slaagden er vandaag in om de hashtag #carglasszuigt trending topic te maken. Via het nep-Twitteraccount NL_Carglass werd flink olie op het vuur gegooid door op een expres overtrokken en aangebrande manier te reageren uit naam van Carglass.

Dinsdagochtend verscheen bijvoorbeeld de tweet met de tekst:

‘Mensen die berichten posten met de hashtag #carglasszuigt ik wil jullie erop wijzen dat onze juristen zich beraden op stappen tegen jullie.’ Daarop reageerden hele hordes twitteraars erg verongelijkt, in de waan dat het écht een door Carglass gepost bericht was. Er kwam ook humor op, zoals een tweet met de hashtag #nilfiskzuigt.

Achter het nep-Twitter-adres @NL_Carglass zit @mediamix_weblog. De blogger (Hendrik?) achter dat account (zie ook http://blog-magazine.nl) twitterde rond 14.00 uur vanmiddag: ‘Dit account is vanaf nu beschikbaar voor Carglass. De volgers krijgen ze er gratis bij. HOAX afgelopen!’.

Hij zegt trots te zijn dat zijn actie Nu.nl haalt en vraagt zich ondertussen op Twitter angstig af of Carglass hem gaat aanpakken. Hij ziet er de lol ook wel van in, getuige zijn bericht: ‘Donaties gezocht om de advocaten te kunnen betalen… Whoehahahahaha’.

Overigens heeft Carglass zelf inderhaast een Twitteraccount aangemaakt, zie twitter.com/Carglass_NL. Er staat slechts één tweet op, van dinsdagmiddag 13.45 De tekst is: ‘Welkom op de officiele Twitter pagina van Carglass® Nederland!’.

Op BNR Nieuwsradio was vanuit Carglass al te horen dat men nu even niet weet waar te beginnen, schrijft marketingexpert Sjef Kerkhofs over het Carglass-relletje op Molblog van Tijdschrift voor Marketing.

Hij wijst erop dat Twitter bijzonder gevoelig is voor reputatiebeschadiging, of dat nu terecht of onterecht is. ‘Carglass lijdt momenteel zonder twijfel forse imagoschade en zal daar allerminst blij mee zijn. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze GEEN juridische stappen zullen gaan ondernemen. Met name kan gedacht worden in de richting van ‘laster’ of ‘smaad’.’

Kerkhofs noemt het slordig dat de account NL_Carglass nog niet door Carglass zelf was vastgelegd.

‘We zitten behoorlijk in onze maag met het bericht’, zegt woordvoerder Johan Boelhouwer van Carglass op Nu.nl. Hij kon nog niet zeggen of Carglass stappen gaat ondernemen tegen de blogger.

Volgens een reactie op marketingweblog Marketingfacts (van Sander Jonker) is het een grote hele goede virale marketing-actie  van Carglass zelf. Hij zet de stappen op een rij:

1. Creëer een "buzz" die nergens om gaat 2. Zorg er voor dat het lijkt op een slechte studentengrap 3. Lift mee op de "Trending Topics"

4. gratis goede SEO dankzij alle "specialisten" die je niet hoeft in te huren 5. zorg ervoor dat je alle sociale media controleert.

6. de rest gaat vanzelf

Reacties

Eindelijk wat reacties op tot vervelens toe herhaalde reclame die nu z,n doel voorbij schiet.zap je de reclames niet weg,doe je het nu wel als die” carglas vervangt”kreet door de kamer klinkt.je wordt er moe van.

Geplaatst door: v.d.voorde op

Gelukkig ben ik dus niet de enige die me al maanden erger aan de iritante reclame. Carglass moet de hand in eigen boezem steken als ze de blogger willen aanklagen voor smaad: Ze verklaren je ahw voor stommerik in hun reclame. En dan is alles ook nog GRATIS… Geloof het maar niet. Bovendien word je niet goed van die “wolkerige” stemmen. Niet normaal.. Laten ze lingerie gaan aanprijzen!

Geplaatst door: Willy op

Imagoschade? Damagecontrol? Welnee!

De timeline op twitter doorlopend ligt de essentie van de hele hoax bij weerstand tegen die bloedirritante reclame van Carglass. En dit speelt al veel langer op twitter. Ik begrijp ook niet dat ze daarmee doorgaan. Hun naamsbekendheid is inmiddels enorm, dus daar hoeven ze het niet (meer) voor te doen.

Het vennijn zit in de manier waarop ze (niet) met de markt communiceren. De klant wil serieus genomen worden. Daar zit de echte les uit deze hoax over Carglass. Een andere boodschap via (ook) andere kanalen. Aanspreekbaar zijn, transparantie over de werkwijze, in dialoog treden met (on)tevreden klanten daar waar deze zich het liefst ophoudt. Verder de online enqueteformulieren vervangen voor reviews en deze (zonder te filteren) op de website publiceren. That will do the job!

Gewoon slikken, doorgaan en toch stiekem een beetje meer vaart zetten achter het inzetten van sociale media toepassingen in de klantdialoog. Want eerlijk is eerlijk, de hoax is eergisteren al aangekondigd dus ze hadden met een beetje monitoring kunnen weten dat ‘ie eraan kwam.

En met een creatieve kwinkslag aan de markt laten weten dat de boodschap is overgekomen zal zeker gewaardeerd worden. Succes Carglass!

Geplaatst door: Jeroen van der Schenk op

Normaal gesproken vind ik het sterk wat reclamemensen voor elkaar krijgen. Maar eens, met de laatste carglass commercial hebben ze volgens mij de plank misgeslagen; laten ze een blonde dame de tekst zeggen, dat ze (let op) volgens haar! ruitschade heeft. Dat zie je toch gewoon! Enfin, de commercial geeft als extraatje aan dat blond niet dom hoeft te zijn, maar dat zal de tekstschrijver van deze commercial misschien wèl zijn geweest. Alhoewel ik goede ervaringen met cg heb, erger ik me dus kapot aan deze commercial. Hmmmm, hebben we het er toch weer over. Tóch goed gedaan die reclameboys/-girls……

Geplaatst door: Belinda op

Ik weet niet wie de regiseur is geweest van de laatste reclame maar die is zo vreselijk ”knullig” in elkaar gedraaid dat ik me er groen en geel aan erger dus mijn raam zal niet bij carglass vandaan komen

Geplaatst door: Peter Veenendaal op
Carglass door het slijk op Twitter - Automobielmanagement.nl

Carglass door het slijk op Twitter

Carglass wordt vandaag flink door het slijk gehaald op Twitter. Aanleiding: veel mensen zijn niet gecharmeerd van de erg frequent uitgezonden tv-reclame van de ruitenreparateur. Of is het een slimme pr-actie van Carglass zelf?

Enkele Twitteraars slaagden er vandaag in om de hashtag #carglasszuigt trending topic te maken. Via het nep-Twitteraccount NL_Carglass werd flink olie op het vuur gegooid door op een expres overtrokken en aangebrande manier te reageren uit naam van Carglass.

Dinsdagochtend verscheen bijvoorbeeld de tweet met de tekst:

‘Mensen die berichten posten met de hashtag #carglasszuigt ik wil jullie erop wijzen dat onze juristen zich beraden op stappen tegen jullie.’ Daarop reageerden hele hordes twitteraars erg verongelijkt, in de waan dat het écht een door Carglass gepost bericht was. Er kwam ook humor op, zoals een tweet met de hashtag #nilfiskzuigt.

Achter het nep-Twitter-adres @NL_Carglass zit @mediamix_weblog. De blogger (Hendrik?) achter dat account (zie ook http://blog-magazine.nl) twitterde rond 14.00 uur vanmiddag: ‘Dit account is vanaf nu beschikbaar voor Carglass. De volgers krijgen ze er gratis bij. HOAX afgelopen!’.

Hij zegt trots te zijn dat zijn actie Nu.nl haalt en vraagt zich ondertussen op Twitter angstig af of Carglass hem gaat aanpakken. Hij ziet er de lol ook wel van in, getuige zijn bericht: ‘Donaties gezocht om de advocaten te kunnen betalen… Whoehahahahaha’.

Overigens heeft Carglass zelf inderhaast een Twitteraccount aangemaakt, zie twitter.com/Carglass_NL. Er staat slechts één tweet op, van dinsdagmiddag 13.45 De tekst is: ‘Welkom op de officiele Twitter pagina van Carglass® Nederland!’.

Op BNR Nieuwsradio was vanuit Carglass al te horen dat men nu even niet weet waar te beginnen, schrijft marketingexpert Sjef Kerkhofs over het Carglass-relletje op Molblog van Tijdschrift voor Marketing.

Hij wijst erop dat Twitter bijzonder gevoelig is voor reputatiebeschadiging, of dat nu terecht of onterecht is. ‘Carglass lijdt momenteel zonder twijfel forse imagoschade en zal daar allerminst blij mee zijn. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze GEEN juridische stappen zullen gaan ondernemen. Met name kan gedacht worden in de richting van ‘laster’ of ‘smaad’.’

Kerkhofs noemt het slordig dat de account NL_Carglass nog niet door Carglass zelf was vastgelegd.

‘We zitten behoorlijk in onze maag met het bericht’, zegt woordvoerder Johan Boelhouwer van Carglass op Nu.nl. Hij kon nog niet zeggen of Carglass stappen gaat ondernemen tegen de blogger.

Volgens een reactie op marketingweblog Marketingfacts (van Sander Jonker) is het een grote hele goede virale marketing-actie  van Carglass zelf. Hij zet de stappen op een rij:

1. Creëer een "buzz" die nergens om gaat 2. Zorg er voor dat het lijkt op een slechte studentengrap 3. Lift mee op de "Trending Topics"

4. gratis goede SEO dankzij alle "specialisten" die je niet hoeft in te huren 5. zorg ervoor dat je alle sociale media controleert.

6. de rest gaat vanzelf

Reacties

Eindelijk wat reacties op tot vervelens toe herhaalde reclame die nu z,n doel voorbij schiet.zap je de reclames niet weg,doe je het nu wel als die” carglas vervangt”kreet door de kamer klinkt.je wordt er moe van.

Geplaatst door: v.d.voorde op

Gelukkig ben ik dus niet de enige die me al maanden erger aan de iritante reclame. Carglass moet de hand in eigen boezem steken als ze de blogger willen aanklagen voor smaad: Ze verklaren je ahw voor stommerik in hun reclame. En dan is alles ook nog GRATIS… Geloof het maar niet. Bovendien word je niet goed van die “wolkerige” stemmen. Niet normaal.. Laten ze lingerie gaan aanprijzen!

Geplaatst door: Willy op

Imagoschade? Damagecontrol? Welnee!

De timeline op twitter doorlopend ligt de essentie van de hele hoax bij weerstand tegen die bloedirritante reclame van Carglass. En dit speelt al veel langer op twitter. Ik begrijp ook niet dat ze daarmee doorgaan. Hun naamsbekendheid is inmiddels enorm, dus daar hoeven ze het niet (meer) voor te doen.

Het vennijn zit in de manier waarop ze (niet) met de markt communiceren. De klant wil serieus genomen worden. Daar zit de echte les uit deze hoax over Carglass. Een andere boodschap via (ook) andere kanalen. Aanspreekbaar zijn, transparantie over de werkwijze, in dialoog treden met (on)tevreden klanten daar waar deze zich het liefst ophoudt. Verder de online enqueteformulieren vervangen voor reviews en deze (zonder te filteren) op de website publiceren. That will do the job!

Gewoon slikken, doorgaan en toch stiekem een beetje meer vaart zetten achter het inzetten van sociale media toepassingen in de klantdialoog. Want eerlijk is eerlijk, de hoax is eergisteren al aangekondigd dus ze hadden met een beetje monitoring kunnen weten dat ‘ie eraan kwam.

En met een creatieve kwinkslag aan de markt laten weten dat de boodschap is overgekomen zal zeker gewaardeerd worden. Succes Carglass!

Geplaatst door: Jeroen van der Schenk op

Normaal gesproken vind ik het sterk wat reclamemensen voor elkaar krijgen. Maar eens, met de laatste carglass commercial hebben ze volgens mij de plank misgeslagen; laten ze een blonde dame de tekst zeggen, dat ze (let op) volgens haar! ruitschade heeft. Dat zie je toch gewoon! Enfin, de commercial geeft als extraatje aan dat blond niet dom hoeft te zijn, maar dat zal de tekstschrijver van deze commercial misschien wèl zijn geweest. Alhoewel ik goede ervaringen met cg heb, erger ik me dus kapot aan deze commercial. Hmmmm, hebben we het er toch weer over. Tóch goed gedaan die reclameboys/-girls……

Geplaatst door: Belinda op

Ik weet niet wie de regiseur is geweest van de laatste reclame maar die is zo vreselijk ”knullig” in elkaar gedraaid dat ik me er groen en geel aan erger dus mijn raam zal niet bij carglass vandaan komen

Geplaatst door: Peter Veenendaal op