Enkele Twitteraars slaagden er vandaag in om de hashtag #carglasszuigt trending topic te maken. Via het nep-Twitteraccount NL_Carglass werd flink olie op het vuur gegooid door op een expres overtrokken en aangebrande manier te reageren uit naam van Carglass.

Dinsdagochtend verscheen bijvoorbeeld de tweet met de tekst:

‘Mensen die berichten posten met de hashtag #carglasszuigt ik wil jullie erop wijzen dat onze juristen zich beraden op stappen tegen jullie.’ Daarop reageerden hele hordes twitteraars erg verongelijkt, in de waan dat het écht een door Carglass gepost bericht was. Er kwam ook humor op, zoals een tweet met de hashtag #nilfiskzuigt.

Achter het nep-Twitter-adres @NL_Carglass zit @mediamix_weblog. De blogger (Hendrik?) achter dat account (zie ook http://blog-magazine.nl) twitterde rond 14.00 uur vanmiddag: ‘Dit account is vanaf nu beschikbaar voor Carglass. De volgers krijgen ze er gratis bij. HOAX afgelopen!’.

Hij zegt trots te zijn dat zijn actie Nu.nl haalt en vraagt zich ondertussen op Twitter angstig af of Carglass hem gaat aanpakken. Hij ziet er de lol ook wel van in, getuige zijn bericht: ‘Donaties gezocht om de advocaten te kunnen betalen… Whoehahahahaha’.

Overigens heeft Carglass zelf inderhaast een Twitteraccount aangemaakt, zie twitter.com/Carglass_NL. Er staat slechts één tweet op, van dinsdagmiddag 13.45 De tekst is: ‘Welkom op de officiele Twitter pagina van Carglass® Nederland!’.

Op BNR Nieuwsradio was vanuit Carglass al te horen dat men nu even niet weet waar te beginnen, schrijft marketingexpert Sjef Kerkhofs over het Carglass-relletje op Molblog van Tijdschrift voor Marketing.

Hij wijst erop dat Twitter bijzonder gevoelig is voor reputatiebeschadiging, of dat nu terecht of onterecht is. ‘Carglass lijdt momenteel zonder twijfel forse imagoschade en zal daar allerminst blij mee zijn. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze GEEN juridische stappen zullen gaan ondernemen. Met name kan gedacht worden in de richting van ‘laster’ of ‘smaad’.’

Kerkhofs noemt het slordig dat de account NL_Carglass nog niet door Carglass zelf was vastgelegd.

‘We zitten behoorlijk in onze maag met het bericht’, zegt woordvoerder Johan Boelhouwer van Carglass op Nu.nl. Hij kon nog niet zeggen of Carglass stappen gaat ondernemen tegen de blogger.

Volgens een reactie op marketingweblog Marketingfacts (van Sander Jonker) is het een grote hele goede virale marketing-actie  van Carglass zelf. Hij zet de stappen op een rij:

1. Creëer een "buzz" die nergens om gaat 2. Zorg er voor dat het lijkt op een slechte studentengrap 3. Lift mee op de "Trending Topics"

4. gratis goede SEO dankzij alle "specialisten" die je niet hoeft in te huren 5. zorg ervoor dat je alle sociale media controleert.

6. de rest gaat vanzelf

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding