Mensen konden via een handige tool op ibizast.nl zelf een banner maken. In deze banner moesten ze antwoord geven op de vraag waarom zij een Ibiza ST zouden willen hebben.

De banners werden vervolgens op allerlei veelbezochte platforms gepubliceerd. De banner die de hoogste click through-rate behaalde, leverde zijn maker een gloednieuwe Seat Ibiza ST op. De maker kon dit getal zelf nog beïnvloeden door via zijn sociale netwerken zijn vrienden en bekenden te attenderen op zijn banner en hen op te roepen op zijn banner te clicken als ze deze zouden zien langskomen. Via radio, tv en een tweeledige bannercampagne werd traffic naar de website gegenereerd.

De campagne liep van 24 juni tot 18 juli. Gemeten over acht weken is er 26 procent meer traffic naar de website gegenereerd dan in vorige campagnes van Seat. Het aantal mensen dat een eigen banner gemaakt heeft, was vier keer hoger dan de doelstelling. Belangrijker nog, de campagne heeft 37 procent meer leads voortgebracht dan het doel was. Last but not least, de campagne heeft bijgedragen aan een ongekend hoge top of mind-awareness voor het het nieuwe model, de eerste stationwagon in de Ibiza-lijn.

De bedenker van de campagne, Ralph Edelstein van reclamebureau Taxi Europe, benadrukt dat het bij autoreclame draait om positieve meningen van gewone Nederlanders over de auto. Die moet je breed uitdragen, vertelt hij aan het reclamevakblad MarketingTribune.

De winnende banner speelde slim in op de voetbalgekte die op dat moment over het land waarde. Hij toonde de wereldbeker met de tekst: ‘…Omdat ons oranje elftal wereldkampioen 2010 wordt…’.

zie ook: www.ibizast.nl/#/win-de-seat-ibiza-st