De bestedingen blijken effectief te zijn: de gemiddelde besteding per verkochte auto is nu 43 euro minder dan vorig jaar: 531 euro. Dat meldt onderzoeksbureau Adfact in reclamevakblad Adformatie.

De groei van de bestedingen komt vooral voor rekening van het A-segment (+39 procent) en B-segment (+38 procent). Automerken richten zich in hun campagnes met name op kleine en compacte auto’s. Binnen het C-segment zijn de budgetten gedaald met 21 procent, de totale bestedingen zijn 31 miljoen euro. Het populairste medium onder de autoadverteerders blijft televisie. Met bijna honderd miljoen euro ging de helft van alle mediabestedingen op aan televisiereclame, bijna tien procent meer dan vorig jaar.

De radiobestedingen stegen met twintig procent en kwamen uit op 6,5 miljoen euro. Tijdschriften en buitenreclame konden niet profiteren van de hogere budgetten.

De grootste adverteerders in de eerste drie kwartalen van 2010 zijn Peugeot (18,8 miljoen), Opel (18,4 miljoen), Toyota, (17,1 miljoen), Ford (13,1 miljoen) en Hyundai (12,8 miljoen).

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding