Dat blijkt uit de nieuwe, vandaag gepresenteerde, editie van de EURIB Top-100 van Onmisbare Merken. EURIB betekent European Institute for Brand Management is een onafhankelijk kennisinstituut voor marketeers. Op de tweede plaats staat Opel met 21 procent (2009: 18 procent) en direct daarna Audi, dat door twintig procent van de Nederlanders als onmisbaar wordt beschouwd. Opmerkelijk is de duikeling van Volvo. Dat komt nu niet verder dan een twaalfde plaats met 12 procent, terwijl het Zweeds/Chinese merk in 2009 nog op de derde plaats stond met 17 procent. Ferrari zakte ook, van plaats vier naar elf. Mercedes komt weer terug op de tiende plaats na vorig jaar gezakt te zijn van een vijfde plaats naar een 16e. Toyota steeg verder in de toptien, met 19 procent (was 14). Het merk leed dus weinig van recallproblemen. Hummer en Lada zijn met twee procent samen hekkensluiter van de auto-top 46. Hummer stond in 2009 nog op vijf procent. Smart krijgt evenveel procenten als … Datsun, namelijk een schamele drie procent. En Skoda blijft, ondanks goede modellen en goede verkoopresultaten, steken op vier procent. Dat is net zo weinig als Lancia, Dacia, Donkervoort, Rover en Chrysler.

 

Mar de score van automerken valt in het niet bij de echt onmisbare merken overall. De topdrie bestaat uit HEMA met een onmisbaarheidscore van 76 procent, Blokker op 2 (72 procent) en Kruidvat (71 procent). In de top-100 komen helemaal geen automerken voor. Wel de ANWB op plaats 34 met 475 en de Wegenwacht op 62 met veertig procent.

 

De onmisbaarheidscore is het percentage van de respondenten dat bij een merk aangeeft het jammer te vinden als dit merk het komende jaar uit de markt genomen zou worden. Hoe hoger het percentage, des te meer een merk dus als onmisbaar wordt ervaren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding