Zoals de naam al aangeeft, draait het bij dit initiatief om de benzine- en dieselautomodellen die zuinig genoeg rijden om bpm-vrij te zijn en in elk geval voorlopig op een nultarief motorrijtuigenbelasting mogen rekenen. En voor zakelijke rijders eventueel een lage schaal in de bijtelling opleveren. Het past volgens woordvoerder Hans Vervoorn van Fiat in de filosofie van de Fiat Group-merken. Ook met de gebruikte auto’s haakt men in op het toekomstgerichte beleid rond een lage CO2-uitstoot. Fiat is met zijn nieuwe auto’s koploper op CO2-gebied in Europa.

De vraag ligt voor de hand waar de Nederlandse Fiat-organisatie voldoende auto’s vandaan gaat halen. Dergelijke 14 procent-modellen gaan nu weliswaar als warme broodjes over de toonbank, maar ze zijn veelal relatief kort geleden gelanceerd. Vervoorn: "Denk dan bijvoorbeeld aan 500’s en Punto’s uit kort durende leasecontracten en rental." Eventueel ook uit andere landen? "Dat zou kunnen, maar daar is men met de zeer zuinige modellen veelal gewoon nog niet zo ver als in ons land."

Bij Pon, een andere frontrunner op het gebied van zuinige modellen, reageert men desgevraagd nogal kritisch op het idee. VW-woordvoerder Jacques Geijsen schaalt het in als ‘een typisch idee van een fabrieksimportorganisatie’.  Saillant detail: we hadden het merk in kwestie niet genoemd.  "Je kunt je bijvoorbeeld afvragen hoe het zit met de houdbaarheid van het idee. Wat doe je als het op de volgende Prinsjesdag allemaal toch weer totaal anders wordt met de autobelastingen?"