Dit en meer blijkt uit de jongste Nielsen-mediacijfers, bewerkt door Aumacon uit Leiden.

Zowel de mediabureaus als de communicatiebureaus zijn doorgaans dan ook maar wat blij met een autoaccount. De gevolgen waren dan ook groot toen in 2009 het gezamenlijke mediabudget van de automerken daalde naar een ‘luttele’ 266 miljoen euro, bijna 40 miljoen minder dan in het topjaar tot dan toe, 2008. Maar wie denk dat de autowereld voortaan zuiniger te werk gaat heeft het mis. In 2010 steeg het totaalbedrag zelfs naar 310 miljoen euro, een bedrag dat nog nooit eerder overtroffen werd.
De reclamebudgetten mogen dan naar grote hoogte gestegen zijn, het bedrag per verkochte auto groeide – vergeleken met 2009 – nu eens niet mee. Was ook niet te verwachten gezien het lage verkoopvolume van 2009. Toen werd op een historisch laag marktvolume een recordbedrag van 695 euro per verkochte auto ingezet. Vorig jaar daalde het bedrag per auto naar 643 euro, nog altijd het op één na hoogste bedrag dat ooit in een jaar werd gehaald. Aardig is altijd te zien hoe divers de verschillende importeurs hiermee om gaan. Als altijd staat Lexus aan kop, in 2010 zelfs met een recordbedrag van 3.064 euro per auto. Maar ook bij Alfa Romeo (1.947), Chevrolet (1.163), Kia (1.127) en Honda (1.089 euro) moest de verkoop danig geholpen worden. Hoe anders gaat dat bij Volkwagen (292 euro) en Audi (429 euro).

Meer hierover in Automobiel Management nummer 2 van 4 februari