Dit meldt het Britse reclamevakblad Campaign deze week. Volgens het  blad doen aan de pitch vijf bureaus mee: twee Britse, een Duits, een Italiaans en een Spaans. De namen zijn niet bekend. Het nieuwe bureau wordt naast DDB verantwoordelijk voor het internationale Volkswagen-account.

De review leidt tot speculaties over DDB’s positie. Het zou niet de eerste keer zijn dat een adverteerder stapsgewijs afscheid neemt van een jarenlang durend bureauhuwelijk, schrijft vakblad Adformatie. Stephen Woodford van DDB UK: ‘VW wil zijn bureauteam uitbreiden om andere bureaus op specifieke internationale projecten te laten werken, maar dit is geen bedreiging voor DDB’s wereldwijde positie.’ DDB won het Volkswagen-account in 1959 toen het nog Doyle Dane Bernbach heette.

De ‘Think Small’-advertentie van Bernbach, met een piepklein Kevertje in een verder witte krantenpagina, werd door AdAge uitgeroepen tot beste advertentie van de eeuw.  Het maanlandertje in de afgebeelde advertentie is ook beroemd vanwege de zelfspot: een Kever werd in de jaren zestig door Amerikanen als lelijk beschouwd maar juist vanwege die underdogpositie verkocht Volkswagen goed in het land van de spreekwoordelijk dikke Buicks, Lincolns en Fords.

In Amerika is het VW-account sinds 1990 al niet meer in handen van DDB, maar van Deutsch. Volkswagen was vorig jaar in Cannes nog Advertiser of the Year, omdat het de afgelopen jaren zoveel prijzen won. Ook DDB Amsterdam won veel prijzen voor Volkswagen.