Beter gezegd, door de Japanse filmstudio achter het legendarische film-monster, Toho. Waarom? Honda laat in de VS in een commercial voor zijn Odyssey heel even een vuur spuwende Godzilla zien. Of althans, een Godzilla-lookalike.

En je moet niet met je ogen knipperen want dan mis je het beest. Het is gedurende een seconde of anderhalf te zien op een beeldscherm in de mpv, tegelijk met een optreden van de hardrockband Judas Priest op linker beeldscherm boven de voorruit. Allemaal om te laten zien dat de Honda beschikt over een split screen onboard video entertainment systeem. En natuurlijk om de mpv een beetje cool imago te geven bij mannelijke twintigers, voor wie de Odyssey iets is als Patricia Paay in de Playboy. Je weet dat ze bestaat maar dat ze alleen interessant is voor vijftigers en zestigers die vroeger op tv naar Veronica’s Countdown keken en nu naar Sky Radio luisteren en geabonneerd zijn op Plus Magazine en de Mikro Gids.

Toho kaartte de zaak begin deze maand aan bij de rechtbank van Los Angeles. ‘We hebben gerechtelijke stappen ondernomen omdat Honda zonder onze toestemming de beeltenis van Godzilla heeft gebruikt’, verklaart woordvoerder Junichi Tamaki van Toho in Tokyo. ‘Het is een inbreuk op ons copyright.’

 Het is niet de eerste keer dat Toho naar de rechter stapt om Godzilla. Verre van de eerste keer. Godzilla, de monsterlijke dinosaurus waarover in Japan tussen 1954 en 2004 28 films zijn gemaakt, heeft overal ter wereld cultstatus en wordt dus gretig gebruikt in reclame: door fastfoodketens, speelgoedfabrikanten, uitgevers, drankmerken – tot popgroepen aan toe.

Een woordvoerder van Honda wil geen commentaar geven. Maar hij geeft wel aan dat Honda het spotje niet van de buis heeft gehaald.

Bron: Automotive News

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding