Er is ook een vergelijking gemaakt met de positie op de Interbrand Top 100 Brands Index. Die gerenommeerde lijst geeft de merkwaarde weer. De vijf best presterende merken op social media-gebied zijn: eBay, Apple, Google, Blackberry en Amazon. Daarna komt Gucci en op de zevende plaats dus Ford.

eBay staat op 1 omdat de veilingsite al heel lang bezoekers effectief bereikt via fora, corporate blogging, maar ook Twitter en Facebook. eBay maakt ook gebruik van blogs, fora en discussiegroepen voor de interne communicatie. Gucci is het hoogste niet-technologische merk in de lijst op nummer 6. Na Ford (7) komt MTV. In de toptien staan verder geen automerken. Pas op plaats 16 staat de volgende autofabrikant: Toyota. Honda komt op 18, op 20 Ferrari en op 21 Hyundai. De Duitse grote automerken volgen pas na de top 25. Mercedes staat op 28, BMW en Audi op 32 en 33 en Volkswagen en Porsche op 37 en 39.

Hoe komt de lijst tot stand? De Social Media Reputation score (SMR) meet de social media ‘noise’ rond een merk en is gebaseerd op de mate van populariteit (is de buzz positief of negatief?). Daar bovenop komt een ‘recentheid-score’ (een actuele buzz heeft een hogere score dan een oude). Vervolgens wordt iedere score met de hand geanalyseerd om te kijken of het systeem niets verkeerd heeft geïnterpreteerd. De index is ontwikkeld door Yomego en Alterian en beschikbaar via mysocialmediareputation.com.  (bron: Dutchcowboys.nl, Molblog, Alterion.com, SMR Social Media Reputation)