‘We maken onze auto’s niet voor iedereen’, benadrukt marketingdirecteur Don Romano van Mazda North America. ‘Onze auto’s zijn bedoeld voor mensen die er om geven wát zij rijden.’ De nieuwe campagne onderstreept dat idee, legt hij uit.

In de tv-commercial vraagt een stem de kijkers wat zij rijden. Een magnetron? Een ijskast? Een even inspirerende auto als een broodrooster misschien?

Inderdaad is een Mazda MX5 of een RX-8 leuker om in te rijden dan een doorsnee Japanse auto, zeker dan een Toyota Avensis of Prius (of wat is het dat het filmpje laat zien als afschrikwekkend brood-en-boter-model).

Kortom, Mazda wil afstand nemen van zijn concurrenten door te focussen op het ‘fun to drive’-aspect.

De film vol toegewijde ontwerpers en technici wordt afgesloten met de maffe Mazda-pay-off ‘Zoom zoom’, maar dan zo zacht gefluisterd dat je het nauwelijks hoort.

De campagne is de eerste van het nieuwe reclameteam dat Mazda in het najaar van 2010 formeerde. Dit Team Mazda is onderdeel van reclamereus WWP Group in Londen, dat sinds juni 2010 het wereldwijde reclameaccount van Mazda behandelt. Dat was tot dan toe 13 jaar in handen van reclamebureau Doner in Detroit.

Mazda wil zijn marktaandeel in de VS belangrijk vergroten. De verkopen stegen in maart met 15 procent terwijl de markt 20% omhoog ging. Mazda behield zijn 2 procent marktaandeel tijdens de crisisjaren 2009 en 2010.

De commercial gaat nationwide, zoals dat zo mooi heet. En wordt uiteraard ondersteund door uitingen op Facebook, YouTube en Hulu.com.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding