Een en ander blijkt uit cijfers van Nielsen Media en Aumacon. Nielsen heeft berekend dat er maar liefst 172 miljoen euro (bruto) doorheen ging in het eerste halfjaar van 2011, een fiks bedrag vergeleken met de 146 miljoen euro uit H1 van vorig jaar. Dit bedrag is ook hoger dan blijkt uit de analyse van Adfacts, eerder op deze website gepubliceerd. Ook is volgens Nielsen Opel de grootste adverteerder gevolgd door Renault en Ford), terwijl Adfacts Peugeot als grootste had aangeduid.

En de reclamebudgetten waren juist in 2010 al fors opgeschroefd. Het leidde toen tot een all-time-high jaarrecord van 310 miljoen euro. Alles wijst erop dat het nog jonge record dit jaar alweer gaat sneuvelen; er zit voor dit jaar zo maar een bedrag boven de 350 miljoen in. Let wel, de autobranche geeft daarmee dan zo’n 100 miljoen euro méér uit dan pakweg vijf jaar geleden. Zeker als de overheidsplannen rondom de autobeprijzing in september hun bekrachtiging vinden, mag in Q4 nog een felle eindsprint in marketingcommunicatie verwacht worden.

Meer hierover in Automobiel Management 13 van 12 augustus.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding