Nielsen: 18 procent meer autoreclame in H1 2011

Was 2010 al een mooi jaar voor de makers van autoreclame, dit jaar gaat daar nog eens dunnetjes overheen. Tenminste, dat mag verondersteld worden want de halfjaarcijfers voor de reclame-uitgaven in autoland liggen nu al achttien procent boven het recordbedrag van vorig jaar.

Een en ander blijkt uit cijfers van Nielsen Media en Aumacon. Nielsen heeft berekend dat er maar liefst 172 miljoen euro (bruto) doorheen ging in het eerste halfjaar van 2011, een fiks bedrag vergeleken met de 146 miljoen euro uit H1 van vorig jaar. Dit bedrag is ook hoger dan blijkt uit de analyse van Adfacts, eerder op deze website gepubliceerd. Ook is volgens Nielsen Opel de grootste adverteerder gevolgd door Renault en Ford), terwijl Adfacts Peugeot als grootste had aangeduid.

En de reclamebudgetten waren juist in 2010 al fors opgeschroefd. Het leidde toen tot een all-time-high jaarrecord van 310 miljoen euro. Alles wijst erop dat het nog jonge record dit jaar alweer gaat sneuvelen; er zit voor dit jaar zo maar een bedrag boven de 350 miljoen in. Let wel, de autobranche geeft daarmee dan zo’n 100 miljoen euro méér uit dan pakweg vijf jaar geleden. Zeker als de overheidsplannen rondom de autobeprijzing in september hun bekrachtiging vinden, mag in Q4 nog een felle eindsprint in marketingcommunicatie verwacht worden.

Meer hierover in Automobiel Management 13 van 12 augustus.

Reacties

Het verschil Adfact en Nieslen komt voornamelijk door dat Adfact de mediabestedingen aan bedrijfswagens buiten beschouwing heeft gelaten en zich alleen heeft gericht op de bestedingen van personenwagens. Daarnaast hanteren Nielsen en Adfact niet geheel dezelfde methodiek voor het registeren van print.

Lars de vries Managing Director Adfact

Geplaatst door: Lars de Vries op

De mediabestedingen zoals gerapporteerd door Nielsen en Aumacon in het bovenstaande bericht hebben alleen betrekking op personenauto’s. De bestedingen aan bedrijfswagens zijn ook door Nielsen buiten beschouwing gelaten. Het verschil in mediabestedingen kan enerzijds veroorzaakt worden door een afwijkende methodiek. Anderzijds zal de dekking van de registratie een rol spelen. Niet alleen registreert Nielsen meer titels binnen een aantal mediumtypen (o.a. dagbladen, vak- en publiekstijdschriften, out of home), ook registreert Nielsen meer mediumtypen (internet, folders).

Berry Punt, Marketing Manager Nielsen

Geplaatst door: Berry Punt op
Nielsen: 18 procent meer autoreclame in H1 2011 - Automobielmanagement.nl

Nielsen: 18 procent meer autoreclame in H1 2011

Was 2010 al een mooi jaar voor de makers van autoreclame, dit jaar gaat daar nog eens dunnetjes overheen. Tenminste, dat mag verondersteld worden want de halfjaarcijfers voor de reclame-uitgaven in autoland liggen nu al achttien procent boven het recordbedrag van vorig jaar.

Een en ander blijkt uit cijfers van Nielsen Media en Aumacon. Nielsen heeft berekend dat er maar liefst 172 miljoen euro (bruto) doorheen ging in het eerste halfjaar van 2011, een fiks bedrag vergeleken met de 146 miljoen euro uit H1 van vorig jaar. Dit bedrag is ook hoger dan blijkt uit de analyse van Adfacts, eerder op deze website gepubliceerd. Ook is volgens Nielsen Opel de grootste adverteerder gevolgd door Renault en Ford), terwijl Adfacts Peugeot als grootste had aangeduid.

En de reclamebudgetten waren juist in 2010 al fors opgeschroefd. Het leidde toen tot een all-time-high jaarrecord van 310 miljoen euro. Alles wijst erop dat het nog jonge record dit jaar alweer gaat sneuvelen; er zit voor dit jaar zo maar een bedrag boven de 350 miljoen in. Let wel, de autobranche geeft daarmee dan zo’n 100 miljoen euro méér uit dan pakweg vijf jaar geleden. Zeker als de overheidsplannen rondom de autobeprijzing in september hun bekrachtiging vinden, mag in Q4 nog een felle eindsprint in marketingcommunicatie verwacht worden.

Meer hierover in Automobiel Management 13 van 12 augustus.

Reacties

Het verschil Adfact en Nieslen komt voornamelijk door dat Adfact de mediabestedingen aan bedrijfswagens buiten beschouwing heeft gelaten en zich alleen heeft gericht op de bestedingen van personenwagens. Daarnaast hanteren Nielsen en Adfact niet geheel dezelfde methodiek voor het registeren van print.

Lars de vries Managing Director Adfact

Geplaatst door: Lars de Vries op

De mediabestedingen zoals gerapporteerd door Nielsen en Aumacon in het bovenstaande bericht hebben alleen betrekking op personenauto’s. De bestedingen aan bedrijfswagens zijn ook door Nielsen buiten beschouwing gelaten. Het verschil in mediabestedingen kan enerzijds veroorzaakt worden door een afwijkende methodiek. Anderzijds zal de dekking van de registratie een rol spelen. Niet alleen registreert Nielsen meer titels binnen een aantal mediumtypen (o.a. dagbladen, vak- en publiekstijdschriften, out of home), ook registreert Nielsen meer mediumtypen (internet, folders).

Berry Punt, Marketing Manager Nielsen

Geplaatst door: Berry Punt op