Vorig jaar was dat 612 euro, aldus Nielsen. Saab verkocht toen in H1 240 auto’s, tegen 540 in H1 van dit jaar, een stijging van 125 procent.

In totaal trok de Saab-importeur in de eerste zes maanden van vorig jaar bijna 147 duizend euro uit voor reclame. Daarvan ging het leeuwendeel (115.265 euro) op aan radiocommercials en ruim twintig mille aan advertenties in dagbladen. Ruim elf mille werd besteed aan commerciële uitingen in publiekstijdschriften. Aan televisiereclame spendeerde Saab in de eerste helft van 2010 geen enkele euro. Dat is opvallend, gelet op 146.648 euro televisiereclame die het merk in de periode januari t/m juni uittrok in Nederland. De rest van de middelen ging naar dagbladen (74 mille) en publiekstijdschriften. De radioluisteraar hoorde dit jaar geen enkele reclame van Saab. De strategische keuze viel op een ander medium: televisie.

Saab ontbreekt in het top-25 overzicht van de reclamebestedingen per mediatype dat Automobiel Management vandaag publiceert. De aanhoudende perikelen rond het merk zijn reden voor deze aanvulling.  

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding