Sinds de verkoop eind april van start ging, na de voorintroductie op de AutoRAI, zijn er negenduizend exemplaren verkocht. Dat is fors meer dan de circa 5500 – op jaarbasis – die de vorige recordhouder Sportage c.q. Rio noteerden.

"De trend van belastingvoordeel en downsizing speelt de Picanto duidelijk in de kaart", zegt een woordvoerder van Kia Nederland. "Tegelijk is het model volwassener geworden." De daaraan gekoppelde campagne ‘Small car grown up’ draagt de importeur uit op locaties waar veel publiek komt. Zo maakten tijdens de Vierdaagse van Nijmegen duizenden bezoekers kennis met de XXXXXL-versie. Mensen konden zich bij het model laten fotograferen en het resultaat plaatsen op hun Facebook-pagina. Afhankelijk van het aantal keer dat hun foto getagd werd (soms enkele honderden keren per dag) konden de plaatsers een prijs winnen.

Inmiddels bivakkeert de reuzen-mini alweer enkele weken nabij de ingang van Schiphol. De nationale luchthaven fungeert nog tot en met begin september als slotdecor van de introductie. "Het einde van de zomervakantie in de regio Noord grijpen we aan voor de sluiting van de campagne."

De uitvergrote Picanto bestaat uit een stalen frame met kunststof platen, dat via een dieplader van locatie werd gewisseld. Betonblokken zorgden voor de noodzakelijke verzwaring. Kia’s benjamin maakte eind juni zijn debuut, toen hij de opening opluisterde van het nieuwe hoofdkantoor van de importeur in Breukelen.