De vrouw, Amanda Duick, werd dagenlang gestalkt door een vreemde man. In de emails die hij stuurde maakte de man duidelijk dat hij zich bij haar wilde verbergen vanwege wat problemen met de wet. De stalker was in het bezit van haar adres en telefoonnummer.

 

Duick werd doodsbang van de berichten, tot ze plotseling een email kreeg met een video van Toyota, waarin werd uitgelegd dat de ‘stalker’ deel uitmaakte van een campagne voor de Toyota Matrix.

 

Blijkbaar had een vriend haar opgegeven voor de campagne, waarin het slachtoffer vijf dagen lang wordt gestalkt door een persoon. Duick was niet gecharmeerd van de grap en klaagde Toyota aan voor een compensatiebedrag van tien miljoen dollar.

 

De Japanse autofabrikant wees de aanklacht af, omdat Duick akkoord zou zijn gegaan met het sturen van berichten naar haar emailadres. Volgens Duick was echter nooit duidelijk dat ze gestalkt zou worden als ze akkoord ging, maar zou het om een ‘persoonlijke test’ gaan. Een rechtbank in Californië staat aan haar zijde en stelt dat de vrouw onder valse voorwendselen is toegezet tot deelname aan de vreemde campagne.