Allebei voorname reclamebureaus, geen kleintjes ook. Het gaat om Impatto Custom Marketing in Michigan en het überhippe digitalemarketingbureau 72andsunny in Santa Monica aan de Californische kust. Fiat worstelt met zijn merk in de VS. Eigenlijk is Fiat een nieuw merk in het land van spreekwoordelijk grote sleeën en pick up-trucks.
 
‘De auto is geen probleem, Amerikanen zijn dol op onze auto’s’, zegt de chief creative officer van Fiat-Chrysler, Olivier Francois, tegen het reclamevakblad Advertising Age. ‘Het probleem zit ‘m in de naamsbekendheid.’
 
Over het ontslaan van de bureaus wil Fiat niet veel zeggen. 72andsunny werd niet de deur gewezen omdat ze geen goed werk maakten of vanwege de mensen die er werken.
De Fiat-dealers in de VS smeken de importeur om een nationale campagne voor het merk. Er zijn al twee commercials gemaakt voor de Fiat 500, waarin de heritage van het rugzakje, ook het origineel, wordt benadrukt. De slogan ‘Bigger isn’t Better’ die langskomt doet aan de introductiecampagne van de Kever in de jaren ’60 denken.
Voor een andere commercial, voor de 500 Cabrio, werd niemand minder dan Jennifer Lopez ingehuurd.
  

Dealers beklagen zich er ook over dat de importeur weinig moeite steekt in verkoop- en marketingondersteuning. Ze smeken om meer marketingpower. Het eerste wat Fiat nu doet is een nieuw bureau zoeken, beloft CCO Francois.
 
Fiat verkocht van maart tot augustus 11.088 stuks van zijn 500, het enige Fiat-model in de VS. Het target was 40.000 exemplaren in de eerste zes maanden. Dat lukt dus nog niet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding