125 Jaar autoreclame in Louwman Museum

De tentoonstelling Blij dat ik Rij, 125 jaar autoreclame vindt van 17 februari tot en met 15 april plaats in het Louwman Museum in Den Haag. De tentoonstelling belicht op een originele manier de maatschappelijke en culturele betekenis van de auto, aan de hand van spraakmakende reclamecampagnes uit binnen- en buitenland.

Autoreclame vertelt veel over onszelf en over onze samenleving. Dat verhaal wordt in de tentoonstelling via advertenties, affiches, commercials en ander reclamemateriaal op een toegankelijke en kleurrijke wijze verteld. De tentoonstelling neemt de bezoeker mee op een reis door de tijd langs verschillende thema’s, zoals Stijl en Status, Big is Beautiful, Klein maar Fijn en De vrouw en de Auto.

Wie kent niet de grappige tv-reclame ‘Met de Fiat Panda lach je iedereen uit’ of de overenthousiaste autoverkoper van Citroën? Naast bekende autoreclames uit eigen land zullen er ook vele campagnes uit het buitenland te zien zijn, zoals de reclame voor Pierce-Arrow, Cadillac en de legendarische Amerikaanse campagne voor de Volkswagen Kever.

De tentoonstelling is te zien in het Louwman Museum in Den Haag. Het museum heeft eind 2011 de Heritage Award ontvangen van de wereldoverkoepelende Fédération Internationale de l’Automobile. Deze prijs wordt toegekend aan een organisatie die bestendig en op hoog internationaal niveau een grote bijdrage levert aan het behoud van de autohistorie.

De tentoonstelling is samengesteld door Wilbert Schreurs, de enige reclamehistoricus van Nederland, Hans Horwitz, verzamelaar en oud-reclameman, en ontwerper Pim van Schaik. Zij waren eerder betrokken bij de samenstelling van  de publiekstentoonstelling 100 jaar ReclameKlassiekers, die in ruim twee maanden ongeveer zeventigduizend bezoekers trok.

125 Jaar autoreclame in Louwman Museum - Automobielmanagement.nl

125 Jaar autoreclame in Louwman Museum

De tentoonstelling Blij dat ik Rij, 125 jaar autoreclame vindt van 17 februari tot en met 15 april plaats in het Louwman Museum in Den Haag. De tentoonstelling belicht op een originele manier de maatschappelijke en culturele betekenis van de auto, aan de hand van spraakmakende reclamecampagnes uit binnen- en buitenland.

Autoreclame vertelt veel over onszelf en over onze samenleving. Dat verhaal wordt in de tentoonstelling via advertenties, affiches, commercials en ander reclamemateriaal op een toegankelijke en kleurrijke wijze verteld. De tentoonstelling neemt de bezoeker mee op een reis door de tijd langs verschillende thema’s, zoals Stijl en Status, Big is Beautiful, Klein maar Fijn en De vrouw en de Auto.

Wie kent niet de grappige tv-reclame ‘Met de Fiat Panda lach je iedereen uit’ of de overenthousiaste autoverkoper van Citroën? Naast bekende autoreclames uit eigen land zullen er ook vele campagnes uit het buitenland te zien zijn, zoals de reclame voor Pierce-Arrow, Cadillac en de legendarische Amerikaanse campagne voor de Volkswagen Kever.

De tentoonstelling is te zien in het Louwman Museum in Den Haag. Het museum heeft eind 2011 de Heritage Award ontvangen van de wereldoverkoepelende Fédération Internationale de l’Automobile. Deze prijs wordt toegekend aan een organisatie die bestendig en op hoog internationaal niveau een grote bijdrage levert aan het behoud van de autohistorie.

De tentoonstelling is samengesteld door Wilbert Schreurs, de enige reclamehistoricus van Nederland, Hans Horwitz, verzamelaar en oud-reclameman, en ontwerper Pim van Schaik. Zij waren eerder betrokken bij de samenstelling van  de publiekstentoonstelling 100 jaar ReclameKlassiekers, die in ruim twee maanden ongeveer zeventigduizend bezoekers trok.