Het hogedrukgebied dat momenteel in Europa al aan ruim honderd mensen het leven heeft gekost, is namelijk vernoemd naar het automodel.

In Duitsland is het sinds een aantal jaar mogelijk de namen van hoge- en lagedrukgebieden te kopen, een poging van het weerbureau geld binnen te halen na bezuinigingen. Voor 299 euro (hoog) of 199 euro (laag) gebruikt de weerdienst de naam (Cooper) in al haar uitingen op tv en online. Het reclamebureau van de BMW-dochter dacht dat het een mooie manier zou zijn om de nieuwe Mini Cooper naamsbekendheid te geven. De nieuwe auto zou namelijk bestand zijn tegen elk weerstype.

Maar toen de temperatuur op plekken onder de -30 kwam en meerdere mensen doodvroren, was het bedrijf minder blij met de stunt. ‘Dit spijt ons natuurlijk vreselijk’, zegt een woordvoerder in de Duitse media. ‘Het was niet de bedoeling. Je weet nooit van tevoren wat zo’n systeem gaat doen.’

De automaker heeft ook nog een optie uitstaan om een lagedrukgebied Mini te noemen, maar het is nog niet bekend of het bedrijf daarmee doorgaat.

Bron: NOS

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding