Tot en met 15 april wordt in het Louwman Museum op een originele manier de maatschappelijke en culturele betekenis van de auto belicht aan de hand van spraakmakende reclamecampagnes uit binnen- en buitenland. Beun de Haas maakte in 1984 vele tongen los. Nooit eerder werd op de Nederlandse TV op deze manier anti-reclame gemaakt en Beun de Haas, gespeeld door acteur Maarten Spanjer, werd een begrip. De campagne sleepte destijds de Gouden Lamp in de wacht, tegenwoordig bekend als de Gouden Loekie, terwijl de spotjes in dat jaar in totaal maar zo’n veertig keer op tv zijn geweest.

Maarten Spanjer maakte eind 2010 een rentree als Beun de Haas en was afgelopen jaar in een modern jasje opnieuw op tv te zien, en ook op internet en zelfs bij de KNVB bekerfinale in De Kuip. Bij de tentoonstelling ‘Blij dat ik Rij – 125 jaar autoreclame’ krijgen Beun, zijn karakteristieke roze takelwagentje èn hondje Henk een prominente plek toebedeeld. Naast Beun de Haas zijn er ook vele andere autogerelateerde campagnes van over de hele wereld.

‘Blij dat ik Rij – 125 jaar autoreclame’ is open voor het publiek van vrijdag 17 februari tot en met zondag 15 april in het Louwman Museum in Den Haag, geopend dinsdag tot en met zondag van 10.00 uur tot 17.00 uur.  De tentoonstelling is samengesteld door Wilbert Schreurs (reclamehistoricus), Hans Horwitz (verzamelaar en oud-reclameman), oud-reclameman Rob Verwoest en ontwerper Pim van Schaik. Zij waren eerder betrokken bij de samenstelling van de publiektentoonstelling 100 jaar ReclameKlassiekers, die in ruim twee maanden zeventigduizend bezoekers trok. (www.blijdatikrij125.nl)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding