Dit en meer blijkt uit de jongste cijfers van onderzoekbureau Nielsen, voor AM bewerkt door bureau Aumacon.  De afgelopen maanden  was het met al die aflopende fiscale voordeeltjes ouderwets d’r op of d’r onder voor de auto-importeurs. Iedereen is ervan overtuigd dat het tweede halfjaar weinig goeds in petto heeft, dus moest de slag vóór 1 juli geslagen worden. Het leidde tot een historisch hoog reclamebedrag: 204 miljoen euro stuk geslagen in zes maanden tijd, ofwel gemiddeld 617 euro per verkochte auto. Ter vergelijk: vorig jaar in dezelfde periode werd  168 miljoen euro verspijkerd en in het gehele jaar 2009 werd niet meer dan 266 miljoen euro aan autoreclame uitgegeven.

Hyundai besteedde het meest (19,2 miljoen euro) en haalde daarmee de gevestigde orde in. Renault bezet nu op de lijst van big spenders de tweede plek met 18,2 miljoen, Opel is de nummer 3 met 16,5 miljoen, Peugeot werd vierde met 15,9 miljoen en Citroën werd vijfde met 14,1 miljoen.

Ook altijd aardig is het bedrag dat gemiddeld wordt besteed per verkochte auto. Daar spant Jaguar de kroon met maar liefst 5.079 euro per auto. Het volumemerk Nissan blies flink in de bus met 1.404 euro, Hyundai kwam op 1.338 euro per auto, Dacia op 1.261 en Honda op 1.186 euro per auto. Opvallend is dat Lexus, jarenlang goed voor een hoge score op dit gebied, ver is teruggezakt in bestedingen per auto, ongetwijfeld door het verkoopsucces van de CT200h.    

Meer informatie en alle cijfers in Automobiel Management 12 van 20 juli.