Vier jaar geleden wou BMW er in Peking kost wat kost bij zijn maar dat mislukte. Toen kreeg Volkswagen het sponsorschap. Maar nu in Londen (27 juli tot 12 augustus) staat BMW vooraan en heeft Volkswagen-dochter Audi zichzelf een rol verschaft door de televisie-uitzendingen ‘mede mogelijk te maken’ voor ARD en ZDF. Door de hoge kijkdichtheid verwacht men een hoog bereik te hebben voor uitingen van Audi.

De organisatie in Londen wil milieuvriendelijkheid promoten en voor alle auto’s op de Olympische Spelen geldt dan ook een limiet van 120 gram CO2 per kilometer. Maar BMW doet het met  116 gram en gebruikt hybride versies, elektrische auto’s, EfficientDynamics-varianten, motorfietsen en elektrische fietsen. In totaal gata het om vierduizend voertuigen, onder meer voor de atleten en de vertegenwoordigers van de nationale en internationale Olympische organisaties. Het grootste aandeel met 1550 stuks heeft de zuinige 320d. Verder zijn er zevenhonderd stuks van de 5-serie met dieselmotor voor de shuttle-diensten en de X3 gaat functioneren als trekauto voor de bootsporten. Voor de paardentrailers worden X5 30d’s ingezet. Als begeleidingsvoertuigen voor de wielrenwedstrijden zet men 25 motorfietsen in en dan zijn er nog vierhonderd e-bikes die BMW wil testen. Lieden die meer willen weten over de mobiliteitsstrategie van BMW kunnen terecht in het BMW Paviljoen in het Olympiapark. Men verwacht daar dagelijks zo’n vijfduizend bezoekers.

In Londen heeft Audi ook zestig auto’s ingezet als shuttle-service voor Das Deutschen Haus, waaronder vier stuks van de Audi A1 e-tron. Alle winnaars van de Olympische Spelen en de Paralympics krijgen ieder een rijtraining aangeboden. (bron: Audi / Automobilwoche)      

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding