Twitter fungeert als virtuele koffieautomaat op kantoor maar het grote voordeel van sociale media is dat alles is vastgelegd. Welk automerk wordt het meest positief beoordeeld door Nederlanders? Bureau Greenberry dook er in en analyseerde gedurende vier maanden een miljoen berichten. Resultaat: het lijvige rapport Social Insights Automotive. Daaruit blijkt onder meer dat in die vier maanden het woord ‘auto’ maar liefst 354 duizend keer wordt genoemd op sociale media. Dat komt neer op drieduizend berichten per dag. In ongeveer 22 procent van deze berichten wordt ook een merknaam genoemd. Strategy director Jan-Willem van Beek van Greenberry. "Dankzij de omvang en het sentiment per merk dat we hebben gemeten, geeft ons onderzoek een waardevolle aanvulling op bestaande marktonderzoeken."

Naast het woord auto zijn 48 automerken onderzocht, met een totaal van 654 duizend berichten (vijfduizend per dag). In deze periode worden over BMW het meeste berichten gepost op sociale media, namelijk vijftigduizend (vierhonderd per dag). Volkswagen en Audi komen daarna.

Meer hierover in AM 13/14 van 17 augustus

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding