Op een bijeenkomst voor de Nederlandse pers bleek de nieuwe doelgroep de 35-45 jarigen te zijn, en niet meer de ouderen en de vrouwen.  De nieuwe A-Klasse, die 16 centimeter lager is dan de vorige en met name van opzij wel wat weg heeft van de 1-Serie van BMW, bevindt zich in een groeiend segment van kleinere premiumauto’s en zal moeten concurreren met Audi (A3), BMW (1-Serie) en Volvo (C30). Mercedes Nederland verwacht er in 2013 zo’n 3,5 duizend van te kunnen verkopen met een vanafprijs van 29 mille. De dealerintroductie vindt op 15 september plaats.

Mercedes-Benz laat de klantenkring van de vorige A-Klasse een beetje aan z’n lot over. Of die zou voortaan een B-Klasse moeten kopen want voor ’t zelfde geld kan dat. Volgens directeur Martin Hegeman wil Mercedes Nederland met de A-Klasse groeien in het zakelijke segment. "De doelstelling is zestig procent zakelijk in plaats van tien." Het leasetarief begint  bij 495 euro per maand. En de tijd dat de mensen vanzelf wel naar Mercedes toe kwamen, is voorbij, dat weet Mercedes zelf ook. Bovendien bevindt zich de beoogde doelgroep niet de klantendatabase. Daarom wordt de A-Klasse actief gepromoot, met 36 auto’s van de fabriek voor zeshonderd proefritten in vier dagen tijd in Utrecht. "Of we gaan zoeken naar het jongere publiek, op Dance Valley bijvoorbeeld."

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding