Nog hoger dan deze algemene kopersgroep is de interesse van mensen die het merk Opel al hoog op hun verlanglijst hebben staan: van hen zegt 64 procent dat de actie hen stimuleert tot daadwerkelijke aanschaf.

Dat blijkt uit een representatieve steekproef onder vijfhonderd personen die bezig zijn met de aanschaf van een nieuwe auto. De telefonische peiling is gehouden door bureau Puls. Volgens de marktonderzoeker leren de uitkomsten dat de automobielbranche er goed aan doet om ook in te zetten op garantieverlenging en teruggavemogelijkheden in plaats van op prijsreductie.

De actie van Opel heeft als motto ‘Begeistert oder einfach zurück’ (vrij vertaald: niet goed, geld terug). Tot dertig dagen na aanschaf kan de klant zijn gekochte voertuig probleemloos retour brengen. In de campagne speelt de trainer van voetbalclub Dortmund een rol („Fairer kann man nicht spielen", zegt Jürgen Klopp). Op grond van de resultaten van de peiling concludeert Puls-directeur Konrad Weßner dat "autokopers de actie van Opel beschouwen als een signaal van vertrouwen in de eigen kwaliteit." Gezien de toenemende kwaliteit van personenauto’s is aan het teruggeef-principe weinig risico verbonden, stelt hij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding