Dat heeft president en CEO Takanobu Ito van Honda vandaag (donderdag) bevestigd. Honda was voor het laatst in 2008 actief in de koningsklasse van de autosport. De economische crisis deed het bedrijf toen afscheid nemen. De redenen om vanaf 2015 weer mee te strijden zijn onder meer de technologische uitdaging voor een nieuwe generatie Honda-technici en de veranderde F1-regels waarbij de 1.6 L turbomotor de plaats van de 2.4 L atmosferische V8 gaat innemen.
Successen boekte Honda meer nog als motorenleverancier dan als zelfstandig team. Zo won het met McLaren in 1988 15 van de 16 races, met name door toedoen van drievoudig wereldkampioen Ayrton Senna. Kenmerkend voor dat seizoen was de toenmalige strijd tussen de teamgenoten Ayrton Senna en Alain Prost, zie onderstaand filmpje.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af
Bent u al abonnee?
History of Honda Participation in F1 Racing:
1964 – 1968: Participated as an “all Honda” team including both the engine and chassis
1983 – 1992: Participated as an engine supplier (Won both the driver’s and constructors’ championship titles for four consecutive years from 1988 through 1991)
2000-2005: Participated as an engine supplier and joint developer of the chassis
2006-2008: Participated as an “all Honda” team including both the engine and chassis