Dat meldt Financial Times. Het is een campagne van Opel die de perceptie dat het publiek van het merk heeft, wil veranderen. GM verloor met zijn Europese dochter sinds 1999 zo’n twintig miljard dollar in Europa. Men was zelfs van plan Opel-Vauxhall te verkopen. Topman Neumann drukt zich plastisch uit: "Er staat eigenlijk een rode olifant naast een auto die niemand opmerkt en die auto communiceert ´je kunt mij niet kopen omdat ik een Opel ben’. Met dat probleem gaan we nu aan de slag." Volgens hem is het merk voor Opel momenteel eerder een hindernis dan een voordeel.

Karl-Thomas Neumann komt van Volkswagen en werd vorig jaar ceo van Opel. Hij wil het bedrijf weer winstgevend hebben in 2016. Nadat moeder GM in 2009 de plannen voor de verkoop van de Duitse dochter te elfder ure afblies, zijn de banden tussen Rüsselsheim en Detroit weer aangehaald. Neumann vliegt elke maand naar de VS, tegenwoordig naar zijn baas Mary Barra, die met grote belangstelling over Neumann’s schouder meekijkt. Neumann en Barra zijn allebei elektrotechnisch ingenieur en zij zeggen heel goed samen overweg te kunnen. "We spreken dezelfde taal." Een succesvolle turnaround van Opel is natuurlijk ook erg in het belang van Barra zelf.
"Opel heeft twee grote problemen: er is geen toegang tot fabricage in lagelonenlanden en we hebben geen aandeel op de groeimarkten. Vroeger had je een van de twee nodig om te overleven maar tegenwoordig allebei", zegt Neumann. Opel gaat een fabriek sluiten in Bochum maar meer sluitingen zijn niet gepland. Maar Opel kan niet worden gered door kostenbesparingen en herstuctureringern alleen. Men moet groei realiseren en daarvoor is de marketingcampagne opgetuigd. Het merk Opel moet in Europa een flinke push krijgen. Men gebruikt bijvoorbeeld het Duitse model Claudia Schiffer in advertenties om het Duitse karakter te benadrukken. Stuart Pearson, hoofdanalist automotive bij Exane BNP Paribas zegt erover in Financial Times: "Het is onduidelijk waar het merk Opel voor staat. Peugeot heeft hetzelfde probleem. De productkwaliteit is wel concurrerend maar hebben de klanten een reden om te kijken naar Opel als merk?

GM helpt Opel in Europa met investeringen in de ontwikkeling van nieuwe producten enerzijds en met het terugtrekken van Chevrolet anderzijds. 

Zie ook Opel wil nummer 2 zijn in 2022