De klager stelt dat de adverteerder namelijk geen auto’s verzekert in de klasse waarin de Bentley valt. Allsecur verweert zich door te stellen dat in de televisiecommercial een auto is gekozen die past bij de verhaallijn. Een Bentley valt in de hogere klasse en dergelijke auto’s kunnen niet online worden verzekerd. De adverteerder vraagt consumenten die dergelijke auto’s willen verzekeren contact op te nemen waarna de aanvraag wordt beoordeeld.

De Stichting Reclame Code constateert dat in de televisiecommercial aan de eigenaar van een Bentley wordt verteld dat hij bij Allsecur aanzienlijk op de kosten van zijn autoverzekering kan besparen, waarbij ook een concreet bedrag wordt genoemd, namelijk 342 euro.  "Vast staat echter dat bedoelde auto in een klasse valt waarvan op de website van adverteerder wordt gezegd: ‘Verzekering afsluiten niet mogelijk. Deze auto valt in een verzekeringscategorie waarin Allsecur niet voorziet’. Daarom wordt in de televisiecommercial als voorbeeld voor de mogelijke besparing die men bij adverteerder zou kunnen bereiken een auto genoemd uit een categorie die juist niet bij adverteerder kan worden verzekerd, laat staan dat met betrekking tot die auto de specifiek genoemde besparing kan worden gerealiseerd. Dat adverteerder blijkbaar in sommige gevallen een uitzondering op het voorgaande kan maken, te weten indien men, ondanks de tekst op de website, contact opneemt met het verzoek toch een aanvraag te mogen indienen en zij in een individueel geval alsnog besluit de auto te verzekeren, doet verder niet ter zake", aldus de voorzitter van de Stichting Reclame Code. Hij is van mening dat de desbetreffende bestuurder in de commercial immers zonder specifieke aanvraag te doen een offerte krijgt aangereikt, waaruit onmiskenbaar lijkt te volgen dat adverteerder ook dergelijke auto’s standaard verzekert.

Omdat de verhaallijn specifiek lijkt te zijn afgestemd op eigenaren van auto’s als de Bentley zullen juist deze personen worden misleid door de onjuiste suggestie in de televisiecommercial dat adverteerder standaard auto’s uit de hogere prijsklasse verzekert en dat men daarbij aanzienlijk op de kosten kan besparen, zo schrijft de codecommissie. De Stichting Reclame Code vindt de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC (Nederlandse Reclame Code) en de voorzitter ‘beveelt adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding